حال شهرسازی ما خوب نیست

به گزارش بروزترین وبلاگ، خبرنگاران/مرکزی مدیر کل دفتر مدیریت فنی استانداری مرکزی گفت: در معماری و شهرسازی امروز ما خلاء های بسیاری وجود دارد که بارزترین آن نبود توجه به پذیرش معماری و شهرسازی توسط انسان هاست و در کل انسان در تعریف معماری و شهرسازی امروز کشور نادیده گرفته شده است.

حال شهرسازی ما خوب نیست

به گزارش بروزترین وبلاگ، حمیدرضا نوازنی در کنگره تاریخ معماری و شهرسازی استان مرکزی که به همت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در دانشگاه اراک برگزار گشت، با اذعان به این نکته که حال شهرسازی ما خوب نیست، گفت: نارضایتی امروز شهفرایندان از شرایط معماری و شهرسازی گواه این ادعاست که شهرسازی ما فرایند مناسبی نداشته و رضایت شهفرایندان حاصل نشده است.

وی با بیان اینکه شهرسازی امروز حاصل تفکر شهرسازی مدرن است، اضافه کرد: تجربیات و تاریخ شهرسازی ما در این فرایند نادیده گرفته شده است و حاصل این موضوع مناسب نبودن شهر برای زندگی است.

مدیر کل دفتر مدیریت فنی استانداری مرکزی با نگاهی به معماری و شهرسازی گذشته کشور اظهار داشت: کماکان نمایی از شهرسازی و معماری گذشته برجاست و حضور در این مکان ها حس آرامش و رضایت را منتقل می کند. این موضوع نشان می دهد این نوع معماری در تقابل با تفکر و روح انسان است و رضایت زندگی در این اماکن را فراهم می کند.

نوازنی با بیان اینکه معماری امروز قدرت برقراری ارتباط با شهفرایندان را ندارد، با اشاره به مصداقی عینی اظهار داشت: نشانه شاخص این ناتوانی در ارتباط را می توان در پناه بردن شهفرایندان به طبیعت و پارک ها به محض گرم شدن هوا اظهار داشت. میل بیش از حد شهفرایندان به حضور در پارک ها و طبیعت و به نوعی فرار کردن از محیط منازل نشان می دهد که معماری امروز برای شهفرایندان قابل تحمل نیست.

وی با تایکد بر اینکه معماری باید با روح و تفکر انسان ارتباط برقرار کند، اضافه کرد: معماری گذشته ایران به این موضوع توجه ویژه داشت، اما در گذر زمان و در برهه ای از تاریخ معماری این موضوع فراموش شد و در واقع از انسان در معماری غافل شدیم، در صورتی که مسائل انسان شناسی و خداشناسی در معماری باید مورد توجه واقع شود.

مدیر کل دفتر مدیریت فنی استانداری مرکزی با بیان اینکه به همان اندازه که از این اصول فاصله گرفتیم به علوم دقیقه پناه بردیم شرح داد: حاصل تمامی این فرایندها شکل گیری کالبد بدون روح معماری امروز است.

نوازنی اظهار داشت: در برنامه ریزی شهری و تهیه طرح ها نیز این موضوع مسکوت مانده است و در این خصوص طرح ها و برنامه های صد سال گذشته کشورهای پیشرفته که امروز کنار گذاشته شده در کشور ما مورد استفاده قرار می گیرد.

وی با تاکید بر اهمیت نقش مطالعه در بخش های مختلف برای برنامه ریزی شهرسازی و معماری ادامه داد: مدعی هستیم که در راستای تهیه طرح ها مطالعاتی انجام می شود، اما به واقع مطالعه دقیقی در بخش های اقلیمی، مالی و اجتماعی که لازمه معماری و شهرسازی مناسب است، انجام نمی شود.

مدیر کل دفتر مدیریت فنی استانداری مرکزی با تاکید بر این نکته که طرح های تهیه شده جوابگوی توسعه مطلوب شهری نیست، اظهار داشت: در صورتی که مطالعه در این رابطه بر اساس روحیات و تفکر انسان ها انجام نشود رضایت شهفرایندان از طرح ها حاصل نمی شود و این جریانی است که امروز شاهد آن هستیم.

نوازنی اضافه کرد: بر این اساس طرح جامع و در ادامه آن طرح تفضیلی و... تنها کالبدی را به وجود می آورند که نمی تواند نیاز شهفرایندان را تامین کند.

وی اظهار داشت: از طرفی این طرح ها بدون در نظر دریافت منابع مالی تهیه می شود و در اختیار شهرداری ها قرار می گیرد. شهرداری که قدرت تامین هزینه اجرای طرح ها را ندارد از راه های مختلف از جمله تغییر کاربری ها در کمیسیون ماده پنج کسب درآمد می کند و بعد گفته می شود شهرداری ها شهر فروشی می کنند.

نوازنی تاکید کرد: باید بازنگری در طرح ها و معماری امروز داشته باشیم و تمام جوانب و نیازها در تهیه برنامه ای مشخص در نظر گرفته شود، در غیر این صورت رضایت مردم نه تنها در شهر بلکه در روستاها نیز محقق نمی شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "حال شهرسازی ما خوب نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حال شهرسازی ما خوب نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید