استیو جابز: همه افراد باهوش دارای این ویژگی هستند

به گزارش بروزترین وبلاگ، همان طور که همه می دانیم هوشمندی در کار و زندگی با هوشمندی در مدرسه تفاوت دارد.

استیو جابز: همه افراد باهوش دارای این ویژگی هستند

ممکن است با بالاترین نمرات دانشگاهی فارغ التحصیل شده باشید ولی در آزمون های زندگی باید جور دیگری هوشمندی خود را نشان بدهید و با چالش ها مبارزه کنید.

سوال مهم و اساسی این است که چگونه پیروز ترین افراد دنیا توانستند در کار و زندگی باهوش باشند؟

جف بزوس به دنبال توانایی تغییر دائمی فرکانس ذهنی شما است. ایلان ماسک به مهارت ها بیش از هر چیز دیگری اهمیت می دهد ولی استیو جابز رویکرد دیگری به هوشمندی در زندگی دارد.

بنیان گذار افسانه ای اپل در سال 1982 و گفت وگو با آموزشگاه Achievement تعریفی از هوش واقعی ارائه داده است و می تواند دریافت او چه بینشی نسبت به هوشمندی در کار و زندگی داشته است.

به گفته استیو جابز، کلید هوشمند بودن، متخصص عمیق در یک زمینه نیست؛ بلکه قدرت و توانایی ایجاد ارتباطات غیرمعمول میان زمینه های مختلف است.

گسترش عرضی به جای پیشروی عمقی

بسیاری از افراد باهوش بودن را در نفوذ و پیشروی عمقی تعریف می نمایند. مانند اینکه در یک شهر بتوانید از طبقه 80 به پایین و کل شهر نگاه کنید. این دیدگاه به دنبال متخصص شدن در یک زمینه و سال ها دنبال کردن یک مهارت و فن خاص است.

اما افراد دیگری مانند استیو جابز، سعی می نمایند با نشانه ها و ترسیم هایی دریابند چگونه باید از نقطه A به نقطه B بفرایند.

این رویکرد و دیدگاه بسیار جذاب است و شکل جدیدی از هوشمندی را در کار و زندگی شخصی ترسیم می نماید ولی یک سوال بسیار مهم پیش روی ذهن قرار می دهد؛ اینکه چگونه می توان چنین بینش و قابلیتی را در خودمان پرورش دهیم؟

استیو جابز می گوید همانند یک گیاه خوار روشن فکر باشید و دنیا را برای روش های منحصربه فرد و غیرمعمول کاوش کنید:

شما نباید تجربه یکسانی را که دیگران داشته اند، تکرار کنید. چون در این صورت همان ارتباطات آن ها را برقرار خواهید کرد و نوآور نخواهید بود. شما می توانید به این فکر کنید که به پاریس سفر کنید و یک شاعر معاصر شوید یا اینکه به یک دنیا سوم سفر کنید؛ که من این ایده دوم را بیشتر دوست دارم.

به طور کلی، ایده استیو جابز برای هوشمند بودن؛ عشق همزمان به دو یا چند رشته و زمینه و ترکیب آن ها با یکدیگر است. برای واضح شدن ایده اش، والت دیزنی را مثال می زند که عاشق طراحی و گرافیک بود و این عشق را با فانتزی های بچگانه خود گره زد.

در این بینش، مهم نیست شما عاشق چه رشته ها و زمینه هایی هستید یا اینکه چقدر عاشق یک کار می شوید. موضوع این است که دوست داشتن و عشق به تنهایی کافی نیست بلکه باید قابلیت استفاده از مهارت ها و زمینه های غیرتخصصی خود را پیدا کنید تا از آن ها برای فائق آمدن به مسائل و یافتن روش ها و بینش های منحصر به فرد سود ببرید.

جابز مثال دیگری می زند و می پرسد چرا فونت های محصولات اپل همگی زیبا و دلنشین و منحصربه فرد هستند؟ چون او در دوران کالج چند واحد تایپوگرافی گذرانده و چیزهایی فرا گرفته بود و بعد در طراحی محصولات اپل دخالت داد.

علم هم با استیو جابز موافق است

اگر خوب به این بینش فکر کنید؛ آن را منطقی خواهید یافت. اگر شما علاقه و تخصص چند نفر از اطرافیان خود را یکجا داشته باشید؛ قطعا چشم اندازهای تازه ای در کارتان ایجاد می کنید.

اما بسیاری از ما این حقیقت را نادیده گرفته و حتی درباره مهارت و تخصص اصلی خودمان نیز شک داریم و احساس می کنیم هیچ گاه یک کشف تصادفی و بی هدف نتیجه بخش نخواهد بود.

علم با بینش استیو جابز موافق است و می گوید داشتن ذهنیتی تک بعدی می تواند خلاقیت و هوش شما را محدود کند. مطالعات مکرر نشان می دهد ارتباط نزدیکی بین دو ویژگی ذهن عظیم و باز اندیشیدن در شخصیت افراد وجود دارد.

در دهه 1960، در یک تحقیق، دانشمندان گروهی از افراد نابغه ولی با استعدادهای مختلف از کارآفرین و شاعر و طراح را در یک خانه کنار یکدیگر قرار داده و سعی کردند کشف نمایند این افراد باهوش چه ویژگی هایی دارند.

آن ها کشف کردند همه این افراد در یک ویژگی مشترک هستند و آن داشتن فکر باز و ذهن آزاد برای یافتن ایده ها و تجربه های جدید است.

مطالعه دیگری که اخیرا اجرا شده، نشان می دهد نه تنها افراد باهوش و پیروز دوست دارند ایده ها و تجربه های جدید داشته باشند؛ بلکه همزمان که عظیم تر می شوند؛ دنبال عقاید جدید می فرایند و با زوال روانی مبارزه می نمایند.

تمرکز بیش از حد روی یک روش، ایده و حل مسئله نمی تواند همواره به پیروزیت ختم گردد و به گفته استیو جابز، گاهی احتیاج است که کمی حواس پرتی داشته باشید تا روش ها و ایده های بهتری کشف کنید.

منبع

منبع: یک پزشک

به "استیو جابز: همه افراد باهوش دارای این ویژگی هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استیو جابز: همه افراد باهوش دارای این ویژگی هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید