با کیفیت ترین خودروی داخلی؟
به گزارش بروزترین وبلاگ، خبرنگاران- گزارش کیفیت خودروهای داخلی در مهرماه در شرایطی اعلام شد که در مقایسه با گزارش شهریور، سطح کیفی محصولات سواری تفاوتی از حیث ستاره بندی به خود نمی بیند. این گزارش را شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران تهیه نموده و طبق روال معمول خود و با دستور وزارت صنعت، معدن و تجارت، جزییات کیفی خودروها را انتشار نداده است.
به گزارش بروزترین وبلاگ، طبق این گزارش، سطح کیفی خودروهای داخلی در هفتمین ماه سال و نسبت به ماه قبل از آن، تغییر خاصی را به خود نمی بیند. اگرچه عدم تغییر کیفی ماهانه خودروها موضوع عجیبی به شمار نمی رود، اما مرور گزارش های قبلی طی دو سال و نیمی که از تحریم صنعت خودروی کشور گذشته، نشان می دهد خودروها افت کیفی چشمگیری را تجربه ننموده اند.این موضوع از دو جهت مورد تردید افکار عمومی است. نخست اینکه رضایت عمومی از خودروهای فراوریی دوران تحریم احساس نمی گردد و بخشی از شهفرایندانی که در این مدت خودروی داخلی صفر کیلومتر خریداری نموده اند، از کیفیت آنها راضی نیستند. هرچند واردات و ذخایر قطعات در فاصله سه ماهه خروج امریکا از برجام تا شروع تحریم خودروسازی، برای مدتی کیفیت خودروهای داخلی را از افت مصون نگه داشت، با این حال ذخایر موردنظر در همان سال 97 (سال شروع تحریم) به اتمام رسید و قطعاتی احتمالا با سطح کیفی پایین تر جانشین آنها شدند. در این شرایط، طبیعی است که کیفیت خودروها نیز افت کند، موضوعی که بسیاری از مشتریان آن را تایید نموده اند.
مسئله بعدی اینکه افکار عمومی، عدم تغییر کیفی خودروها را با توجه به تحریم های سختگیرانه علیه صنعت خودروی کشور، نمی پذیرد. تحریم سبب شده ارتباط با شرکت های خارجی به خصوص تامین نمایندگان مختل و حتی در مواردی قطع گردد، بنابراین بیشتر قطعات تامینی در حدود دو سال گذشته، غیر اصل و از منابع فرعی بوده اند.این موضوع، کیفیت قطعات و به تبع آن سطح کیفی خودروهای داخلی را زیر سوال برده و از همین رو خیلی ها آمارهای منتشره مربوط به کیفیت خودروها را باور ندارند. جدا از این دو مسئله اما نرخ گذاری دستوری نیز به احتمال فراوان بر سطح کیفی خودروهای داخلی در دوران تحریم اثر منفی گذاشته است. در این دوران، هزینه فراوری خودروسازان صعود کرد، اما به ادعای شرکت های خودروساز، شورای رقابت (مرجع معین نرخ خودرو) اجازه رشد نرخ کارخانه ای محصولات را متناسب با هزینه های فراوری نداده است. گفته می گردد این موضوع که به کمبود نقدینگی در خودروسازان منجر شده، اثر منفی روی کیفیت قطعات ساخت داخل گذاشته است. طبق شنیده ها، خودروسازان با توجه به عدم تناسب بین هزینه فراوری و قیمت محصولات، قطعه سازان را بابت کاهش هزینه و فراوری ارزان تر قطعات تحت فشار می گذارند و این موضوع در نهایت به افت کیفی قطعات داخلی و به تبع آن، خودروها منجر می گردد.شرکت بازرسی اما در سال های دورتر، جزییات کیفی خودروها را منتشر می کرد، جزییاتی که با توجه به آنها می شد به افت و خیز کیفیت محصولات صنعت خودروی کشور پی برد. این جزییات، مواردی مانند سیستم تعلیق، ترمز، بدنه، رنگ و تزئینات داخلی و خارجی را در بر می گرفت که برای هر کدام از آنها، امتیازی لحاظ می شد. با توجه به این روش، شهفرایندان نمرات منفی خودروها را در گزارش های ماهانه با یکدیگر تطبیق می دادند و از افت و خیز کیفی محصولات فراوریی آگاه می شدند. بنابراین اگر مشتری خواستار خرید یک خودرو بود، با اطلاع از جزییات کیفی همه محصولات می توانست انتخاب بهتری داشته باشد، این در حالی بود که با دستور وزارت صنعت، معدن و تجارت، انتشار جزییات کیفی خودروها مدت هاست متوقف شده و شرکت بازرسی تنها به اعلام ستاره بندی آنها اکتفا می نماید.در این گزارش ها، شهفرایندان فقط درباره تعداد ستاره های کیفی خودروها اطلاع کسب می نمایند، اما در جریان جزییات کیفی قرار نمی گیرند. چندی پیش یکی از مسوولان شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران اطلاع داد که مقدمات انتشار دوباره جزییات کیفی خودروها فراهم شده و در این مورد، رایزنی هایی با وزارت صمت در حال اجرا است. به گفته وی، اگر وزارت صمت با این موضوع موافقت کند، گزارش های کیفی با شکل و شمایل کامل تری در اختیار عموم قرار خواهند گرفت. البته شرکت بازرسی جزییات کیفی را همیشه تهیه می نمایند و در اختیار خودروسازان و وزارت صمت می گذارد، اما فعلا اجازه رسانه ای کردن آنها را ندارد.
جزییات کیفی خودروها در مهر
طبق گزارشی که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران منتشر نموده، ارزیابی خودروها در مهر، به همان سبک و سیاق ماه های قبل بوده، منتها در مدل های مورد آنالیز، دو تفاوت در مقایسه با شهریور به چشم می آید. طبق گزارش منتشره 31 خودروی داخلی در مهر سال جاری مورد ارزیابی کیفی قرار گرفته اند که هیچ کدام در مقایسه با آمار شهریور، تغییری از حیث تعداد ستاره ها به خود ندیده اند. شرکت بازرسی طبق روال گذشته، خودروهای تحت ارزیابی را در چند دسته قیمتی مورد ارزیابی قرار داده، هرچند البته تعیین نیست محدوده قیمتی خودروها برای هر دسته چقدر در نظر گرفته شده است. از جمع 31 خودروی مورد ارزیابی اما 25 محصول که بیش از 80 درصد کل را تشکیل می دهند، حائز سه ستاره کیفی شده اند. این آمار نشان می دهد بیشتر خودروهای فراوری داخل در سطح سه ستاره به فراوری می رسند، بنابراین کیفیتی نسبتا متوسط دارند. جدول کیفی خودروها در مهر اما سه محصول چهار ستاره را نیز در خود جای داده که شامل پژو 207، هایما اس 7 اتومات و دناپلاس می شوند. همچنین تنها دو خودروی دو ستاره در جمع محصولات تحت ارزیابی در مهر، به چشم می آید که ام وی ام ایکس 33 مونتاژی بخش خصوصی و پژو 405 فراوریی سایت خراسان ایران خودرو نام دارند.31 خودروی تحت ارزیابی کیفی در مهر اما در حالی در چند دسته قیمتی جای گرفته اند که تعیین نیست ملاک، نرخ بازار آنها است یا نرخ کارخانه ای شان. در این بین، شلوغ ترین گروه، دسته قیمتی چهار است که در آن، بیشتر محصولات سه خودروساز عظیم و وابسته به دولت به چشم می آیند و همه آنها بین دو تا چهار ستاره کیفی را به دست آورده اند. پژو 207 و دنا پلاس تنها چهار ستاره های این گروه به شمار می فرایند و پژو 405 فراوری خراسان نیز تک عضو دو ستاره گروه موردنظر است. دیگر اعضای گروه قیمتی چهار را نیز خانواده پژو 206 هاچ بک، پژو 206 صندوقدار، دنای معمولی، رانا، پارس اتومات فراوری سایت کرمانشاه ایران خودرو، پژو پارس فراوری سایت فارس، پارس فراوری سایت مازندران، سورن، پژوپارس فراوری سایت خراسان، پارس فراوری سایت مرکزی ایران خودرو، پژوپارس معمولی سایت کرمانشاه، پارس فراوری سایت سمنان و سمند فراوری سایت تبریز تشکیل می دهند. جدول اعلامی از سوی شرکت بازرسی اما یک گروه تک عضو را نیز به خود می بیند که تیگو7 چینی در آن جا خوش نموده است. این محصول که در دسته قیمتی یک واقع شده است، اخیرا نرخ آن توسط شرکت مونتاژنماینده اش در ایران (مدیران خودرو) تا نزدیکی های یک میلیارد تومان بالا رفت. با وجود این نرخ نجومی، تیگو 7 تنها سه ستاره کیفی به دست آورده، آن هم در حالی که بعضی خودروهای ارزان تر از آن، چهار یا حتی پنج ستاره کیفی را به خود می بینند.در دسته قیمتی دو نیز اما هشت محصول به چشم می آید که منهای پژو 2008 ایران خودرو، سایر اعضای گروه را مونتاژی های چینی تشکیل می دهند. 2008 در ارزیابی کیفی شهریور غایب بود که دلیل آن احتمالا تیراژ پایین آن بوده است. این محصول تنها خودروی تک ستاره فراوری داخل به شمار می رود که البته به احتمال فراوان تا چندی دیگر مونتاژ آن متوقف خواهد شد. 2008 محصول قرارداد مشترک ایران خودرو و پژو به شمار می رود که با وجود خروج خودروساز فرانسوی از ایران به دلیل تحریم، مونتاژ آن ادامه یافت. با این حال با توجه به اتمام ذخایر قطعات پژو 2008، این محصول تا چندی دیگر با ایران خودرویی ها وداع خواهد نمود. البته این امکان وجود دارد که با احیای توافق هسته ای و برجام، پژو به ایران برگردد و مونتاژ 2008 ادامه پیدا کند. اما هم گروه های 2008 را در حالی محصولات چینی تشکیل داده اند که در این بین، مونتاژ هایما اس 7 اتومات در ایران خودرو به دلیل تحریم ها خاتمه یافته است. این محصول توانسته در ارزیابی کیفی مهر چهار ستاره خود را حفظ کند. پس از هایما اس 7، رده های سوم تا هفتم دسته قیمتی دو را به ترتیب جک اس 5، جک اس 3، تیگو5، بیسو و آریزو 5 (که در ارزیابی کیفی شهریور غیبت داشت)، به خود اختصاص داده اند.در نهایت اما گروه قیمتی دیگر نیز شش محصول را در خود جای داده است که همه به سایپا و پارس خودرو تعلق دارند. این خودروها که شامل کوییک معمولی، کوییک آر، تیبا 2 پلاس، تیبا2، تیبای معمولی و ساینا می شوند، همه سه ستاره کیفی به دست آورده اند، بنابراین در مقایسه با ارزیابی قبلی هیچ تغییری از حیث ستاره بندی ننموده اند.
منبع: دنیای اقتصاد
منبع: شفقنا اقتصادی