بخشنامه جدید بازگشت ارز، بازارهای صادراتی را نابود می کند

به گزارش بروزترین وبلاگ، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه با اشاره به بخشنامه جدید بازگشت ارز بانک مرکزی که باعث ایجاد بحران و مسائل جدید برای صادرکنندگان شده است گفت: دولت با تمام ظرفیت و توانایی هایی که دارد، در بازگرداندن پول نفت فروخته شده دچار مشکل است؛ اما برای بازگشت ارز را به بخش خصوصی و صادرکنندگان فشار وارد می کند.

بخشنامه جدید بازگشت ارز، بازارهای صادراتی را نابود می کند

حسن انتظار در جلسه شورای گفت وگوی استان آذربایجان غربی افزود: فشار برای بازگشت ارز حاصل از صادرات، زمینه ساز تولد بابک زنجانی های دیگری می شود تا ارز را از راه های غیرقانونی به کشور وارد کنند و آسیب اصلی این فرایند به صادرکنندگان محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی آذربایجان غربی بسیار زیاد خواهد بود.

دبیر شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان غربی گفت: بانک مرکزی در هفته های گذشته لیست 20 هزار عضو اتاق های سراسر کشور را اعلام کرده است که 363 نفر از این لیست شامل 211 نفر عضو حقوقی و 152 نفر عضو حقیقی از اعضای اتاق ارومیه بوده اند.

به گفته انتظار، بیشترین آمار نیز مربوط به مرکز استان است که اکثریت این افراد درصدد رفع تعهدات خود هستند.

او با اشاره به تشکیل کمیته پایش تعهدات ارزی در اتاق ارومیه گفت: بخشنامه هشت بندی بازگشت ارز بانک مرکزی مسائل عدیده ای برای صادرکنندگان و اعضا اتاق ایجاد کرده که یکی از آنها تعلیق کارت بازرگانی کسانی است که تعهدات خود را تا 31 تیرماه انجام ندهند.

انتظار شرح داد: با توجه به کشاورزی بودن استان و فصل صادرات این محصولات، ابطال کارت بازرگانی تجار، آذربایجان غربی دچار مشکل خواهد شد و بازارهای هدفی که چندین سال برای به وجود آوردن آنها تلاش شده است از بین خواهد رفت.

او در پایان تأکید کرد: پیشنهاد ما توجه به پیشنهاد های 13 بندی کمیته پایش تعهدات ارزی اتاق بازرگانی ایران بوده که باعث گشایشی در فرایند توسعه صادرات کشور خواهد بود.

در ادامه جلسه، محمدمهدی شهریاری استاندار و رئیس شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه منابع بانک های خصوصی و دولتی در استان از محل سپرده های مردم باید شفاف سازی شود گفت: متأسفانه بخش عمده این منابع در خارج از استان هزینه می شود و کمکی به توسعه و رونق تولید استان نمی کند.

محمدمهدی شهریاری با انتقاد از عملکرد برخی بانک ها در عدم همراهی با سیاست های توسعه ای استان شرح داد: از طریق بانک مرکزی پیگیر این کم کاری برخی بانک ها در استان هستیم.

او با اشاره به شرایط سخت اقتصادی کشور و لزوم برگشت ارز حاصل از صادرات به داخل، بر ضرورت توجه به این امر از سوی صادرکنندگان استان تأکید کرد و افزود: با همراهی بخش خصوصی می توان از شرایط سخت امروزی عبور کرد.

در این جلسه علاوه بر نتایج پایش تعهدات ارزی صادرکنندگان استان، مباحث صادرات بخش کشاورزی نیز مورد بررسی قرار گرفت.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "بخشنامه جدید بازگشت ارز، بازارهای صادراتی را نابود می کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بخشنامه جدید بازگشت ارز، بازارهای صادراتی را نابود می کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید