سیمرغ بهترین بازیگر پولی می رسد به ...!

به گزارش بروزترین وبلاگ، سریال های شبکه نمایش خانگی به واسطه طولانی تر بودن به نسبت یک فیلم سینمایی و درنتیجه استفاده از بازیگران بیشتر، بهتر می توانند پذیرای بازیگران پولی باشند.

سیمرغ بهترین بازیگر پولی می رسد به ...!

به گزارش گروه رسانه های بروزترین وبلاگ، به نقل از فرهیختگان، سریال های شبکه نمایش خانگی به واسطه طولانی تر بودن به نسبت یک فیلم سینمایی و درنتیجه استفاده از بازیگران بیشتر، بهتر می توانند پذیرای بازیگران پولی باشند یا سرمایه گذارانی که پولی را وسط می گذارند اما به جای مشارکت در سود، از تهیه نماینده می خواهند که خودشان یا نزدیکان شان در سریال حضور داشته باشند.

سینمای ایران درکنار تمامی حرف وحدیث ها و شائبه های متنوعی که اطرافش را فرا گرفته، طی دودهه اخیر با یک سندرم عجیب دست به گریبان بوده است. اینکه افرادی بیرون از دایره هنر، به بعضی کارگردانان و تهیه نمایندگان پول می دهند تا بتوانند در نقش اصلی یا مکمل فیلم بازی نمایند؛ اتفاقی که طی دودهه اخیر با شدت بیشتری مطرح شده، اما درتمامی این سال ها نمونه مصداقی خاصی از این آدم ها معرفی نشده است. به جز همان یکی، دو سلبریتی مشهوری که در میانه و اواخر دهه 70 پول دادند و توانستند به سینما ورود نمایند و هنوز هم در این فضا به شکلی حرفه ای حضور دارند.

اما قدر مسلم آنکه مقوله پول دادن و بازی کردن، سال هاست به محلی برای نزاع موافقان و مخالفان این اتفاق تبدیل شده است؛ عده ای نبود نظارت مدیریتی کافی را دلیل این اتفاق می دانند و اینکه در اقتصاد بیمار سینما، سود در فراوری به دست می آید و قرار نیست تمامی این سودها از محل وام ها و بودجه دولتی تزریق گردد و گاهی این سودها از محل دریافت پول از فردی که می خواهد بازیگر گردد، تامین می گردد. درمقابل، مخالفان نیز اعتقاد دارند که اگر درطول سال، فیلمی به صورت موردی، از این گونه افراد استفاده کرد نباید آن را به کل سینما تعمیم داد و اینکه اگر فردی با این پول ها ورود کرد، نمی تواند بالا بیاید، چنانکه امروز می بینیم بازیگران چهره ما کسانی نیستند که یک شبه به صندلی امروزشان رسیده باشند.

درتمام این سال ها، چیزی بیشتر از این دو رویکرد، نصیب دلواپسان بازیگران پولی نشده است. روینمودهایی که حداقل روی کاغذ از منطق خوبی برای قانع کردن موافقان و مخالفان برخوردارند، اما آیا درحقیقت هم همه چیز به این شکل، منطقی پیش می رود؟

روی صحبت امروز ما درمورد شبکه نمایش خانگی است. مدیومی که طی یکی، دو سال اخیر با تعدد فراوریات روبرو بوده و طی آن، سرمایه گذاران، کارگردانان، تهیه نمایندگان و بازیگران بسیاری از سینما به این شبکه نقل مکان نموده اند. بکرتر بودن فضای شبکه نمایش خانگی و زرق وبرق آن سبب شده افراد گمنام بسیاری در این فضا مشغول به کار شوند و همین، دایره شائبه ها در این حوزه را وسیع تر نموده است؛ شائبه هایی که قطعا یکی از آن می تواند به بحث ما مربوط باشد. اینکه سریال های شبکه نمایش خانگی به واسطه طولانی تر بودن به نسبت یک فیلم سینمایی و درنتیجه استفاده از بازیگران بیشتر، بهتر می توانند پذیرای بازیگران پولی باشند یا سرمایه گذارانی که پولی را وسط می گذارند اما به جای مشارکت در سود، از تهیه نماینده می خواهند که خودشان یا نزدیکان شان در سریال حضور داشته باشند.

شبکه نمایش خانگی این روزها، آنقدر فراوریات در خود جای داده و خواهد داد که حالا دیگر بخواهیم به این مقوله، به جدیتی که در سینما مطرح شد، نگاه کنیم. برای روشن شدن این بحث، سراغ چند تهیه نماینده رفتیم تا صحت وسقم این اتفاق را از زبان آنها بشنویم.

بله، بازیگر پولی داریم

نخستین تهیه نماینده ای که سراغش رفتیم، سعید خانی است. او که تا پیش از این، چند فیلم را برای سینما فراوری نموده است، این روزها نخستین سریال شبکه نماش خانگی خود با عنوان حرفه ای را جلوی دوربین برده است. این تهیه نماینده جوان که طی سالیان اخیر، همکاری های خوبی با بازیگران شناخته شده و البته گمنام داشته گفت: اینکه فردی بیاید و برای بازی در فیلم یا سریالی پول بدهد، اساسا وجود دارد و من هم نمی خواهم آن را کتمان کنم، اما باصراحت اعلام می کنم که من تا به امروز از وجود چنین افرادی در کارهایم استفاده ننموده ام. به خود من پیشنهادهایی داده اند که بیا این پول را بگیر و اجازه بده که همسر یا پسرم بازی کند، اما من تا این لحظه، چنین پیشنهادهایی را قبول ننموده ام، چون آن را به لحاظ اخلاقی درست نمی دانم.

تهیه نماینده لونه زنبور ادامه داد: البته آن مواردی هم که وجود دارد، مربوط به نقش های اصلی سریال ها نیست و بیشتر در قالب نقش های فرعی اتفاق می افتد. این موارد هم از جانب همه تهیه نمایندگان اتفاق نمی افتد و تنها معدودی از همکارانم هستند که دست به چنین کارهایی می زنند.

تهیه نماینده دوزیست با انتقاد از نبود بازیگران جدید در سینما و شبکه نمایش خانگی گفت: گاهی این اتفاق درنتیجه نداشتن چهره های جدید رخ می دهد. در یک سریال مربوط به شبکه نمایش خانگی، تعداد پرسوناژها زیاد است و یک تهیه نماینده دوست ندارد برای کارش، چهره ای تکراری بیاورد. تعداد بازیگران جهانی سینمای ما کم است. باز در سینما چون مارکت فروش است، استفاده از بازیگران چهره لازم است تا آن فیلم بفروشد اما در شبکه نمایش خانگی، واقعا نیازی نیست که همه بازیگران، چهره باشند. آن هم وقتی که هزینه تمام شدن یک قسمت، بسته به ماهیت سریال، بین 1 تا 5، 1 میلیارد تومان است و یک سریال در خوشبینانه ترین حالت، 20 میلیارد تومان هزینه دارد.

خانی با تحسین اتفاقی که در قورباغه افتاد، گفت: اتفاق خوبی در سریال قورباغه افتاد و آن استفاده از بازیگران مستعد تئاتر بود که امیدوارم این روال توسط دیگر سریال ها نیز تداوم یابد. باید از این چهره های جدید جهانی تئاتر و مستعدان آکادمی های بازیگری استفاده کرد، نه اینکه دربرابر پیشنهاد پول انعطاف نشان داد. گرچه درتمام این سال ها تعیین است کسانی که اگر هم با پول در کار یا کارهایی حضور داشته اند، نتوانسته اند جاپای خود را در سینما و شبکه نمایش خانگی محکم نمایند.

نکته قابل توجه صحبت های خانی، استفاده از بازیگران گمنام تئاتر یا افراد مستعد آکادمی های معتبر بازیگری است که می توانند به عنوان چهره هایی جدید، خلأ سبک بازی هایی را که تا به امروز وجود نداشته اند، به خوبی پر نمایند. اتفاقی که طی چندسال گذشته توسط بعضی کارگردانان ازجمله مسعود کیمیایی، اصغر فرهادی و هومن سیدی رعایت و به معرفی چند بازیگر جدید به جهانی سینما ختم شده است. اتفاقی مبارک که با توجه به تعدد آکادمی های بازیگری می تواند با جدی گرفته شدن از سوی تهیه نمایندگان و کارگردانان، به تقویت ناوگان بازیگری در سینما و شبکه نمایش خانگی کشورمان یاری های شایان توجهی کند.

تهیه نماینده دیگری که سراغش رفتیم، جواد نوروزبیگی است. تهیه نماینده سرشناس سینمای کشورمان که تا چند روز دیگر، میدان سرخ ابراهیم ابراهیمیان را وارد شبکه نمایش خانگی خواهد نمود. نوروزبیگیگفت: وجود بازیگرانی را که با پول وارد این عرصه شده اند، نمی توانم رد کنم. کمااینکه به من هم پیشنهادهایی از این دست شده و فارغ از این، از دوستان همکار نیز شنیده ام که برای آنها هم چنین اتفاق هایی اتفاق افتاده و چه بسا خودم هم دیده باشم. اما من به دلیل احترام به زحمتکشان این عرصه، دلسوزان و فارغ التحصیلان، همیشه اولویت این عزیزان را حفظ نموده ام و هیچ گاه اجازه نداده ام کسی با پول، در فیلم ها و سریال هایی که کار نموده ام، بازی کند.

نوروزبیگی که خون شد را در اکران نوروزی سال جاری روی پرده داشت، از زاویه دیگری به این موضوع نگاه کرد و اضافه نمود: پروژه هایی از این قبیل بازیگران استفاده نموده اند که از نگاه من مورد مردودی نیست، چون دارند برای شغل شان سرمایه گذاری می نمایند. در سینما هم این اتفاق می افتد که فردی می آید و برای آینده اش سرمایه گذاری می کند، منتها چون این فرایند کانالیزه نیست، سوءاستفاده هایی به وجود می آید که چندان اخلاقی و حرفه ای نیست. اگر حدود این جریان رعایت گردد و به شکلی درست مورد استفاده قرار بگیرد، خیلی هم بد نیست. اما من در هیچ موردی، از این کارها انجام نداده ام.

تهیه نماینده ملبورن در خاتمه بیان نمود: خیلی ها این راه را رفته اند و پیروز هم شده اند و درمقابل، بعضی دیگر شکست خورده و سرمایه شان بر باد رفته است. کلا از دو جنبه می توان به این اتفاق نگاه کرد؛ نخست، کسانی که عطش دیده شدن دارند و از هیچ استعدادی هم برخوردار نیستند و تنها می خواهند دیده شوند و به آرزوی دیرینه خود که بازیگر شدن است، برسند. دوم، سرمایه گذاری است آن هم از سوی کسانی که استعداد دارند اما راه ورودی به عالم بازیگری پیدا ننموده اند و با وجودی که سال ها تئاتر کار نموده اند و در آکادمی ها دوره دیده اند، نتوانسته اند جلوی دوربین بفرایند و به اصطلاح موقعیتش را پیدا ننموده اند، بنابراین می آیند و برای آینده خود سرمایه گذاری می نمایند.

یکی دیگر از تهیه نمایندگان سرشناسی که علاقه ای به انتشار نامش در این گزارش نداشتگفت: بازیگری هنر جذابی است. بسیاری از بچه ها، نوجوانان و جوانان، بازیگری را حرفه مورد علاقه خود در آینده ذکر می نمایند، حتی یک سلبریتی هم دوست دارد شانس خود را به عنوان بازیگر مقابل دوربین محک بزند. این اتفاق، تنها مختص به ایران نیست و درتمام جهان وجود دارد.

وی اضافه نمود: من مطمئنم، دیده و شنیده ام افرادی با دادن پول، در بعضی پروژه ها جذب شده اند. وقتی هم که در این زمینه تحقیق می کنیم، می بینیم که این اتفاق در فرایند سینمایی و سریالی تمام جهان مشهود بوده و به اصلی پذیرفته شده تبدیل شده است، اما ما چون در ایران، کمپانی و ایجنت به آن معنا نداریم، این راستا، به شکلی کج ومعوج و مریض طی می گردد.

این تهیه نماینده در ادامه صحبت هایش گفت: می آید و در سینمایی که خیلی ارزان تر از سایر فعالیت ها محسوب می گردد، برای بازیگر شدن فرزندشان، به تهیه نماینده یا کارگردان پیشنهاد پول می دهند و اگر پذیرفته شد، تبلیغات خوبی هم روی فرزندشان پیاده می نمایند، گویی او یک پدیده است، درحالی که من ندیده ام بازیگری که از این راستا به پروژه ای پیوسته باشد، بتواند حتی دوسال در این سینما یا شبکه نمایش خانگی دوام بیاورد.

با شنیدن صحبت های این سه تهیه نماینده شناخته شده متوجه می شویم که آنها در مواردی و در جاهایی موافق حضور چنین بازیگرهایی هم هستند، آنجا که صحبت از نبود چهره های جدید در عالم سینما تفسیر شد و در جای دیگری که این شکل پول دادن، باعنوان سرمایه گذاری برای آینده تعبیر شد. عناوین و اصطلاحاتی که حداقل تا امروز، در توجیه این عمل، تا این اندازه صریح رسانه ای نشده بود.

خیر، به هیچ عنوان بازیگر پولی نداریم

اصولا بسیاری از آفت ها، پس از پیروزیت یک تجربه به وجود می آیند. شاید خوشبین ترین طرفداران شبکه نمایش خانگی نیز هیچ گاه گمان نمی برند این شبکه پس از یک دوره طولانی فترت و انزوا، به چنین روزگار پرکار و پرتقاضایی تبدیل گردد و درست از همین لحظه به بعد است که باید منتظر رخ دادن اتفاق های عجیبی در این مدیوم باشیم یا آنهایی که رقم خورده اند و هنوز هم رسانه ای نشده اند.

همان گونه که در ابتدای گزارش عنوان نموده ایم، حضور بازیگران پولی همیشه درطول این سالیان، موافقان و مخالفانی داشته است. عده ای آن را واقعی و درمقابل بعضی هم آن را از بیخ وبن مردود می دانند. در ادامه این گزارش سراغ یکی از این مخالفان رفته ایم. محسن چگینی که این روزها سریال کمدی خوب، بد، جلف: رادیواکتیو را در شبکه نمایش خانگی داردگفت: من درتمام این سال ها که در سینما، تلویزیون و شبکه نمایش خانگی کار نموده ام، نه دیده ام و نه شنیده ام که بازیگری پول بدهد و در کاری بازی کند. من حتی سرمایه گذاری را هم ندیده ام که خودش سرمایه وسط بگذارد و بگوید که خودم یا نزدیکانم در این کار بازی نمایند.

تهیه نماینده سریال پژمان ادامه داد: آخر کدام سرمایه گذاری را می شناسید که چنین ریسکی کند که بیاید برای یک سریال 20 تا 30 میلیارد وسط بگذارد و بعد از آدم ناشی در کارش استفاده کند؟ اصلا با عقل جور درنمی آید. او پول وسط می گذارد که بتواند به سودآوری برسد. به همین دیل هنرپیشه ای را برای کارش انتخاب می کند که مخاطب او را ببیند و بتواند از آن هنرپیشه ها جواب بگیرد.

تهیه نماینده شب های برره پس از شنیدن استدلال های ما، کمی کوتاه آمد و گفت: شاید این اتفاق برای بعضی فیلم های نفروش سینما رخ بدهد که آنها چون می دانند به دلیل ضعف های کارشان، اساسا فرصت اکران گسترده و خوب را پیدا نمی نمایند، در نقش های فرعی از این دست بازیگران استفاده می نمایند. اما در شبکه نمایش خانگی، نه تنها این اتفاق از سوی سرمایه گذار و تهیه نماینده قابلیت اجرایی ندارد، بلکه برای کارگردان هم سخت است. 90 دقیقه سینمایی نیست که در طول یک ماه ونیم تمام گردد. یک سریال 15، 20 قسمتی است که ماه ها ضبط آن به طول می انجامد و کارگردان حوصله و رمق سروکله زدن با چنین افرادی را درقالب بازیگر ندارد.

صحبت های چگینی روی کاغذ کاملا منطقی و درست می کند اما طبق سخنان سه تهیه نماینده ای که با چشم خود، این قبیل رفت وآمدها در سینما و شبکه نمایش خانگی را دیده اند، باید اعلام کنیم که این شکل پذیرش بازیگر واقعی است و متاسفانه بعضی پروژه ها از وجود این بازیگران پولی بهره برده و می برند.

بیم آن می رود پول به بخش های دیگری سرایت کند

طبق گفته های چند تهیه نماینده سرشناس سینما و شبکه نمایش خانگی، چهره هایی هستند که دربرابر اعطای پول، نقش بازی می نمایند. قبلا آفت عظیم جهانی بازیگری همین بود که افراد ناآگاهی از بیرون دایره تخصصی بازی، با پول به این حوزه ورود نموده و فضایی را که حق مسلم فرد مستعد دیگری بود، اشغال می کردند. کم کم این فضا به سمت سرمایه گذاری سوق پیدا کرد. اینکه سرمایه گذارانی به شکلی مشکوک در سینما رخنه نموده اند که هدف شان، تنها عکس یادگاری دریافت با بازیگران محبوب شان بوده و حاضر بوده اند برای این پز دادن ها حتی چندین میلیارد هم صرف نمایند.

از جایی به بعد، وقتی بسیاری از سلبریتی های ما برای این سرمایه گذاران عادی شدند و آن عطش دیدن این بازیگران و عکس دریافت با آنها در موقعیت های مختلف رفع شد، نیات دیگری سراغ شان آمد، مانند اینکه درکنار سرمایه گذاری، اجازه حضور او یا نزدیکانش در یک نقش ولو کوچک داده گردد.

یکی از تهیه نمایندگان سرشناس سینما و شبکه نمایش خانگی که خواست نامش رسانه ای نگرددگفت: الان بعضی پروژه های سینمایی و سریال شبکه نمایش خانگی ما این طور شده که سرمایه گذار پول وسط می گذارد و می گوید یا باید من بازی کنم یا رفیقم. از قدیم هم بوده، الان هم هست ولی چون پول می دهد کمتر کسی می تواند دربرابر خواست این آدم ها مقاومت کند. بیشتر می خواهند پز بدهند که با فلان بازیگر همکاری داشته اند. می آیند و یکی، دو کار بازی می نمایند و خداحافظ. نه پدیده هستند و نه توسط مردم دیده می شوند. پولی می ریزند و میل شان رفع می گردد و چون می بینند نمی توانند بالا بیایند، می فرایند و روی بخش دیگری به جز سینما سرمایه گذاری می نمایند.

به گفته این تهیه نماینده، چنین اتفاقی سال ها در سینما و شبکه نمایش خانگی ما وجود داشته و متاسفانه همچنان هم دارد، اتفاقی که نه به نفع آن پروژه و عوامل کلیدی آن است که رسانه ای گردد و نه به نفع آن سرمایه گذار تا دوطرف با یک حاشیه امن به فعالیت خود ادامه دهند، اما مشکل اصلی آن جایی است که این عطش دیده شدن، شکل هنری تری به خود گرفته و از قامت اصرار برای بازیگری، به اشکال دیگری نظیر کارگردانی و فیلمنامه سرایت کند.

چنانکه طی یکی، دوسال اخیر شاهد افراد غیرمرتبطی درحوزه فیلمسازی بوده ایم که بدون هیچ رزومه قابل اعتنایی پشت دوربین رفته اند و کارهای سینمایی کوتاه و بلندی را کارگردانی نموده اند. این افراد چون یا خود پول دارند یا با خود بودجه ای به پروژه تزریق نموده اند، همیشه موافقانی را پشت سر خود می بینند تا به محض بلند شدن سروصداها با دفاع کردن های عجیب، وی را در غائله رسانه ای تنها نگذارند.

چنانکه طی این سال ها زمزمه هایی نیز از پذیرش فیلمنامه هایی از سوی این افراد شنیده می گردد. زمزمه هایی که هنوز کسی صحت آن را تایید ننموده اما درصورت واقعی بودن باید عطای خیلی از باورهای ناب سینمایی را به لقایش بخشید. اینکه بازی کردن صرف ولو در نقش های فرعی به نقش اصلی سرایت کرد و سپس با ورود سرمایه گذار دامنه خواسته ها بیشتر شد و به کارگردانی و نویسندگی تعمیم یافت، خودبه خود آدمی را به یاد یک سیستم عنکبوتی می اندازد که به شکلی خودآگاه یا ناآگاهانه، کمر به نابودی سینمای بدنه ما بسته و نه تنها هویت اصیل آن را نشانه گرفته، بلکه سبب طرد مخاطبان از سالن های سینما و حذف شدن این سرگرمی از سبد خانوارهایی می گردد که هنوز می توانند به سینما بفرایند، بنابراین نباید به این آدم ها به چشم مصلح و رونق دهنده نگریست؛ اینها بیش از آن چیزی که تصور می شوند، خطرناکند.

اخبار گروه سایر رسانه ها صرفا بازنشر اخبار سایت ها و خبرگزاری هاست و بروزترین وبلاگ هیچ مسئولیتی در قبال آن ندارد.

بازگشت به صفحه رسانه ها

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "سیمرغ بهترین بازیگر پولی می رسد به ...!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیمرغ بهترین بازیگر پولی می رسد به ...!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید