شعار سال موقعیت استثنایی در اختیار جامعه علمی قرار داد

به گزارش بروزترین وبلاگ، محمدعلی زلفی گل امروز در مراسم تکریم و معارفه رئیس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک گفت: انتصاب دکتر جواد محمدی به عنوان رئیس تازه پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری شایسته تقدیر است زیرا ایشان شخصیت ملی هستند و می توانند مایه رشد پژوهشگاه باشند.

شعار سال موقعیت استثنایی در اختیار جامعه علمی قرار داد

وی اضافه نمود: حضور رئیس تازه پژوهشگاه یک فرصت برای اساتید پژوهشگران و دانشمندان پژوهشگاه خواهد بود.

وزیر علوم با بیان اینکه وزارت علوم تمام قد از این پژوهشگاه و سایر پژوهشگاه ها حمایت می نماید خاطر نشان کرد: لازم است تفاوت بین پژوهشگاه ها و دانشگاه ها معین باشد؛ اگر قرار باشد پژوهشگاه ها اقدامات دانشگاه ها را انجام دهند نقض غرض است.

وی با تاکید بر اینکه پژوهشگاه باید مرکزی برای اجرای طرح های فناورانه باشد که این از عهده دانشگاه ها خارج است، عنوان نمود: در واقع پژوهشگاه ها نقش راهنمایی گری پژوهش ها در رسته و رشته خود را دارند.

به گفته زلفی گل، اگر پژوهشگاه زیست فناوری کمتر از صد عضو هیئت علمی دارد به این معناست که این اعضا نقش راهنمایی گری فناوری دارند و می توانند با تعریف پروژه های کلان، اساتید دانشگاه ها را به کار بگیرند. انتظار داریم هر کدام از اساتید پژوهشگاه ها حداقل 10 نفر از اساتید را در اجرای پروژه ها مشارکت دهند.

وی اضافه نمود: همکاری اساتید پژوهشگاه ها با دانشگاه ها به این معنا نیست که جذب دانشجویان پسا دکتری صورت نگیرد بلکه به معنای جذب دانشجویان دکترا و پسا دکترا به نحوی متفاوت از دانشگاه هاست.

وزیر علوم با تاکید بر اینکه ما احتیاجمند عالمان عامل هستیم گفت: پژوهشگاه ها باید نقش عاملیت خود را در صنف خود به خوبی ایفا نمایند. ما با این رویکرد به پژوهشگاه ها نگاه می کنیم.

زلفی گل با تاکید بر تعریف افق های تازه نوآوری و فناوری در کشور بیان نمود: یکی از اقدامات پژوهشگاه ها که باید در رأس ماموریت هایشان باشد این است که علاوه بر احتیاج سنجی به احتیاج آفرینی توجه نمایند.

وی ادامه داد: برآورده کردن احتیاجهای امروز و احتیاجآفرینی برای آینده در حوزه ژنتیک بر عهده پژوهشگاه است.

وزیر علوم با اشاره به تحولات دنیای علم و رویکرد ژن درمانی گفت: پژوهشگاه برای رسیدن به این درجه از سطح علمی احتیاجمند برنامه ریزی است و وزارت علوم با تأسیس معاونت فناوری در این زمینه گام برداشته است.

زلفی گل اضافه نمود: ما برای رسیدن به افق های تازه در علم و فناوری به سه زیرساخت نرم افزاری سخت افزار ی و مغز افزاری احتیاج داریم که هر سه این موارد در کشور مهیاست.

وی با اشاره به نامگذاری سال فراوری دانش بنیان اشتغال آفرینی گفت: معین شعار سال جاری و اختصاص آن به دانش بنیان ها موقعیت استثنایی در اختیار جامعه علمی قرار داده است.

وی تاکید نمود: اگر بخواهیم مشکل اشتغال را برطرف کنیم باید به دانش و فناوری متوسل شویم. ما در وزارت علوم برنامه های عملیاتی را پیش بینی کردیم که منسجم در راستای دانش پذیری جامعه است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "شعار سال موقعیت استثنایی در اختیار جامعه علمی قرار داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شعار سال موقعیت استثنایی در اختیار جامعه علمی قرار داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید