عکس ، انتقال یک خودرو سیتروئن مدل 1953 به موزه اتومبیل های سلطنتی سعدآباد

به گزارش بروزترین وبلاگ، خودرو سواری سیتروئن 11 B مدل سال 1953 از املاک تملیکی استان تهران به صورت دائم به موزه اتومبیل های سلطنتی مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد انتقال یافت.

عکس ، انتقال یک خودرو سیتروئن مدل 1953 به موزه اتومبیل های سلطنتی سعدآباد

به گزارش بروزترین وبلاگ به نقل از ایسنا، در راستای حفظ و نگهداری و گنجینه بخشی از موزه اتومبیل های سلطنتی و با پیگیری های مستمر و رایزنی های مدیر مجموعه فرهنگی ـ تاریخی سعدآباد، مسئول موزه اتومبیل های سلطنتی مجموعه و اداره کل موزه های وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از سازمانِ جمع آوری و فروش اموال، خاتمه خودرو کلاسیک تاریخی به سعدآباد تحویل داده شد. مراسم رونمایی از این خودرو در آینده و براساس فرایند کارشناسی توسط موزه اتومبیل های سلطنتی سعدآباد انجام می شود.

این خودرو تاریخی با نام سیتروئن 11B مدل سال 1953 و با شماره شاسی 237658 و شماره موتور 16494 AR و کارکرد 75887 KM بوده و سابقه شرکت در مسابقات بین المللی رالی دور جهان در 80 روز و رالی کشورهای آلمان ـ فرانسه و... را درکارنامه خود به ثبت رسانده است.

شیرین آذری، مالک خودرو سیتروئن، آن را در سال 1390 از کشور سوئیس خریداری و از طریق مرز بازرگان به کشور وارد کرد.

این خودرو در زمره اموال فرهنگی، تاریخی و موزه ای تشخیص داده شده و باید با استناد به ماده 1و 8 و نیز تبصره ذیل این ماده از قانون با عنوان (تاسیس سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی) به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی منتقل می شد.

نهایتا با پیگیری های اداره کل موزه ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی، این خودرو از املاک تملیکی استان تهران تحویل گرفته و به موزه اتومبیل های سلطنتی واقع در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد انتقال داده شد.

کمپانی خودروسازی سیتروئن در سال 1919 توسط آندره سیتروئن تأسیس شد. سیتروئن در سال 1934 با شروع ساخت سیتروئن تیپ ای اولین تولید انبوه اتومبیل های چرخ محرک جلو در سطح جهانی را پایه گذاری کرد. این شرکت از سال 1976 بخشی از گروه صنعتی پژو سیتروئن شد.

موزه اتومبیل های سلطنتی بی شک یکی از جذاب ترین موزه های مجموعه سعدآباد به شمار می رود که در آن تعدادی از تولیدات شرکت های خودروسازی معروف جهان نگهداری می شود.

اتومبیل هایی که در حال حاضر در موزه به نمایش درآمده اند شامل 3 دستگاه رولز رویس، یک دستگاه خودرو اسپید باگی، 5 دستگاه بنز، 6 دستگاه موتور سیکلت، یک دستگاه اسنو مبیل و یک دستگاه کالسکه است.

موزه اتومبیل های سلطنتی سعدآباد تنها موزه در ایران است که همه اتومبیل های موجود در آن سلطنتی و مربوط به دوران پهلوی است . این موزه در دو بخشِ گالری رولزرویس و گالری بنز و بین این دو گالری سالن اختصاصی مرسدس بنز اس ال 300 که یکی از زیباترین و کمیاب ترین خودروهای کلاسیک جهان به شمار می رود قرار گرفته است.

این خودرو منحصربه فرد متعلق به فرح دیبا بوده است. از دیگر خودروهای فاخر این مجموعه می توان به مرسدس بنز 600 با بدنه و شیشه های ضد گلوله اشاره کرد.

این خودرو بی نظیر که مورد استفاده شخص محمدرضا پهلوی بوده است سیستم تنظیم ارتفاع هیدرولیک، شیشه و صندلی های برقی، سانروف، کولر، 8 سیلندر و گیربکس اتوماتیک و وزن حدود 6 تن دارد.

این موزه 9 دی 1391 با حضور معاون رئیس جمهور و ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مورد بهره برداری قرار گرفت.

منبع: همشهری آنلاین

به "عکس ، انتقال یک خودرو سیتروئن مدل 1953 به موزه اتومبیل های سلطنتی سعدآباد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عکس ، انتقال یک خودرو سیتروئن مدل 1953 به موزه اتومبیل های سلطنتی سعدآباد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید