نانوذرات در برابر پشه تب زرد موثر هستند

به گزارش بروزترین وبلاگ، محققان نشان دادند که نوعی نانوذرات از جنس کربن می تواند برای مقابله با پشه زرد استفاده گردد، پشه ای که سالانه افراد زیادی را به کام مرگ می کشد.

نانوذرات در برابر پشه تب زرد موثر هستند

به گزارش گروه دانشگاه بروزترین وبلاگ، محققان نشان دادند که نوعی نانوذرات از جنس کربن می تواند برای مقابله با پشه زرد استفاده گردد، پشه ای که سالانه افراد زیادی را به کام مرگ می کشد.

پشه تب زرد قبل از اینکه به طور تصادفی به وسیله تجارت برده در قرن شانزدهم به دنیای تازه معرفی گردد، یک گونه بومی فقط در آفریقا بود. این پشه که بسیار سازگار است، از آن موقع به یک گونه مهاجم در آمریکای شمالی تبدیل شده است، اما محققان دانشگاه استانی اوهایو ممکن است راهی برای کنترل جمعیت این پشه در مراحل جوانی پیدا نموده باشند.

مقاله تازهی که در مجله Insects منتشر شده است، شرح می دهد که پشه ها چگونه مقاومت طبیعی خود را در برابر بعضی حشره کش های شیمیایی ایجاد نموده اند. در این مقاله جایگزینی به نام کربن سیاه، نوعی نانوذرات مبتنی بر کربن یا CNPs برای مقابله با این پشه ارائه شده است.

پیتر پیرمارینی، یکی از نویسندگان مقاله و دانشیار حشره شناسی در استان اوهایو، CNP ها را به عنوان مواد میکروسکوپی ساخته شده از عناصر آلی توصیف کرد. در این مطالعه از نسخه اصلاح شده کربن سیاه به نام Emperor 1800 استفاده شد که اغلب برای پوشش سیاه خودرو ها استفاده می گردد. وی گفت: در حالی که CNP ها یک پیشرفت علمی نسبتا تازه هستند، اما به عنوان ابزار تازهی برای کنترل حشرات و آفات مختلف مورد توجه قرار گرفته اند.

پیرمارینی گفت: اگر بتوانیم درباره نحوه عملکرد کربن سیاه و نحوه استفاده ایمن از آن بیشتر بیاموزیم، می توانیم نانوذره ای تجاری طراحی کنیم که در برابر پشه های مقاوم به حشره کش بسیار مؤثر است.

پشه تب زرد یا Aedes aegypti گونه ای از پشه است که نه تنها تب زرد را منتشر می نماید، بلکه بیماری هایی مانند ویروس زیکا، تب دنگی و تب چیکونگونیا را نیز منتشر می نماید. این پشه ها به ندرت بیش از چند صد متر از جایی که بیرون می آیند، پرواز می نمایند، اما فراوانی آن ها منجر به انتقال مداوم بیماری ها می گردد؛ به مقدار ای که هر سال ده ها هزار نفر را قربانی می نماید و صد ها هزار نفر دیگر را در بیمارستان بستری می نماید.

به همین علت، این پشه به عنوان یکی از کشنده ترین حیوانات روی کره زمین در نظر گرفته می گردد. برای این مطالعه، هدف محققان این بود که بفهمند این نانومواد چقدر می توانند برای لارو پشه یا شکل نابالغ حشره سمی باشند.

برخلاف تصور رایج، همه پشه ها از خون ما به وعده غذایی خود استفاده نمی نمایند. پشه های نر فقط با شهد گل زندگی می نمایند. این ماده ها هستند که هم شهد گل و هم خون را مصرف می نمایند تا پروتئین کافی برای رشد تخم های خود را تامین نمایند.

وقتی پشه های ماده آماده تخم گذاری می شوند، به استخر های آب مانند دریاچه ها برمی گردند تا آن ها را رها نمایند. این لارو ها پس از بیرون آمدن از تخم، حدود یک هفته در آب می مانند تا به بلوغ برسند و پرواز نمایند.

برای آزمایش اینکه آیا امپراطور 1800 در متوقف کردن این فرآیند موثر است یا خیر، محققان با دو گونه مختلف از پشه تب زرد، یکی بسیار حساس به حشره کش های معمولی شیمیایی و دیگری بسیار مقاوم در برابر آن ها را در داخل آزمایشگاه کار کردند.

با استفاده از نانومواد کربن سیاه در آب در مراحل اولیه چرخه زندگی پشه و آنالیز 48 ساعت بعد، آن ها توانستند تشخیص دهند که CNP ها لارو پشه را به سرعت و به طور موثر از بین می برد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "نانوذرات در برابر پشه تب زرد موثر هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نانوذرات در برابر پشه تب زرد موثر هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید