کاروان سرای لات یا شاه عباسی در رشت، عکس

به گزارش بروزترین وبلاگ، کاروان سرای لات که نزد اهالی به کاروانسرای شاه عباسی نیز شهرت دارد، از جاهای دیدنی رشت به شمار می رود و در فاصله 30 کیلومتری جنوب این شهر واقع شده است .

کاروان سرای لات یا شاه عباسی در رشت، عکس

هرچند هیچ کتیبه ای را در کاروانسرا پیدا نکردند؛ اما براساس متن های تاریخی ، این بنا به دستور منوچهرخان معتمدالدوله ، در سال 1246 هجری قمری ساخته شده است.

دروازه کاروانسرا در ضلع شرقی واقع شده است و مجموعه شامل حیاطی مربع شکل با هفت صفه و اتاق می شود. مصالح به کار رفته در ساخت کاروانسرا نیز آجر و ملات ساروج هستند.

این کاروانسرا کنار راه رشت-قزوین در دهستان سراوان ودر نزدیکی امامزاده هاشم واقع شده است و به کاروانسرای شاه عباسی مشهور است .

رابینو می نویسد این کاروانسرا در زمان حکمرانی منوچهر خان معتمد الدوله حکمران گیلان و به هنگامی که فتحعلی شاه فرمان بازسازی جاده رشت- قزوین را صادر کرد ساخته شد .(,رابینو ,1357ص283). در سال های اخیر این کاروانسرا بنحو مطلوبی باز سازی شده است.

اولین نشانه های شهرنشینی در رشت به پیش از میلاد مسیح و به قولی به قوم گیل و دیلم نسبت داده می شود.

گفته می شود تا اواسط دوران سلطنت شاه عباس، شهر رشت، منطقه کوچکی بوده با بافتی روستایی و چنان که مورخان آورده اند؛ بعد از غلبه شاه عباس بر سرزمین گیلان، با وجود موقعیت جغرافیایی و ارتباطی و همچنین قرارگیری در تقاطع راه های قافله رو و البته نزدیکی اش به دریای خزر، باعث شد که این مکان به حکم حکومتی تبدیل به منطقه ای حاکم نشین شود.

برای گردشگرانی گیلانی، بازدید از جاذبه های به جا مانده از آن دوران می تواند جالب و مفرح باشد.

یکی از این جاذبه ها کاروانسرای لات است که بین اهالی محل به کاروانسرای شاه عباس مشهور شده.

به نظر می رسد کاروانسرای لات به دستور منوچهر خان معتمد الدوله بنا شده و مآمنی بود برای مسافرین و بازرگانان، تا دمی در آن آسوده و خستگی راه را از تن بدر کنند.

منبع: گردشبان

به "کاروان سرای لات یا شاه عباسی در رشت، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاروان سرای لات یا شاه عباسی در رشت، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید