ادامه تبعات خشکسالی ها در کرمانشاه، نفس های آخر سراب هرسم

به گزارش بروزترین وبلاگ، خبرنگاران - گروه استان ها: خشک سالی و نابسامانی مدیریت آب در کرمانشاه هرروز سرابی را به کام مرگ می برد و این بار نیز هرسم که روزگاری قطب گردشگری اسلام آباد غرب محسوب می شد، در معرض خشکیدگی کامل قرارگرفته است.

ادامه تبعات خشکسالی ها در کرمانشاه، نفس های آخر سراب هرسم

این سراب در روزگاری نه چندان دور پوشیده ازگل های نیلوفر بود و زیبایی منحصربه فردی داشت که باعث می شد گردشگران بسیاری به ویژه در فصل بهار به این منطقه رفته و از آن دیدن کنند.

امروز اما خشک سالی و مصرف بی رویه چاه های مجاز و غیرمجاز نفس سراب هرسم را به شمارش انداخته و با ادامه این فرایند دیری نمی پاید که این سراب نیز به سرنوشت سراب نیلوفر و تالاب هشیلان دچار شود.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان اسلام آباد غرب در گفتگو با بروزترین وبلاگ گفت: متأسفانه مشکل کم آبی گریبانگیر مردم این شهرستان شده و هم اکنون نیز سراب های معروف و زبانزد اسلام آباد در معرض نابودی قرار دارند.

شاهرخ سبزی اضافه کرد: کم آبی علاوه بر سراب ها و چشمه ها، دشت اسلام آباد را به شدت آسیب پذیر کرده و عدم نظارت بر استفاده از آب سراب هرسم و بهره برداری بدون مجوز از این سراب آن را به نابودی کشانده است.

وی ادامه داد: سیاست های جهاد کشاورزی در سالیان اخیر به شدت بر منابع آبی استان و شهرستان اسلام آباد غرب ویرانگر بوده از طرفی امور آب در این حوزه وظایف محوله را به درستی انجام نداده و با تصمیمات غلط نسبت به صدور مجوز حفر چاه اقدام کرده است.

حق آبه لازم برای احیای سراب هرسم گرفته شود

سبزی بیان نمود: اکنون سراب هرسم به شرایطی افتاده که حتی حوضچه سراب نیز که روزگاری به دلیل فوران آب تا پایین استخر آب سرازیر می شد اکنون آب ندارد.

سبزی قدمت سراب تاریخی هرسم را به دوران ساسانیان ارجاع داد و گفت: در روزگاران کهن هر جا که آب به فراوانی یافت می شد سکونتگاه بشر برقرار بود این سراب تاریخی، قدمتی به بلندای تاریخ و شاید تا دوران ساسانیان داشته باشد و وجود سراب هرسم نشان دهنده تمدن و سکونت در دوران گذشته این منطقه بوده است.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان اسلام آباد غرب دریافت حق آبه احیای هرسم را ضروری دانست و گفت: الان کار به جایی رسیده که حق آبه اکولوژیکی نیز حداقل برای زنده ماندن سراب وجود ندارد و فشار آب هرسم به شدت کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: اگر حق آبه لازم برای زنده ماندن هرسم گرفته نشود ادامه این فرایند در آینده ای نزدیک نشانی از هرسم باقی نخواهد گذاشت.

سبزی وسعت سراب هرسم را بیش از 2 هکتار اعلام کرد و گفت: در زبان محلی به سراب هرسم تالاب هرسم نیز می گویند.

برداشت های بی رویه هرسم را در آستانه خشکیدگی کامل قرار داده است

وی اضافه کرد: هرسم درگذشته به فراوانی آب داشت و اما خشک سالی های پیاپی و پس ازآن برداشت های بی رویه از چاه آب، هرسم را به این روز انداخته، آب مؤلفه اصلی احیای سراب است و بارش باران و دریافت حق آبه برای این سراب ضروری است.

سبزی در ادامه بیان نمود: متأسفانه زمانی متوجه کم آبی و خشک سالی می شویم که با کمبود آب شرب روبرو شویم و اگر کسی در حوزه کشاورزی با مشکل کمبود آب روبرو نشود به ذهن وی نیز خطور نمی کند که نیاز به اقدام اساسی برای مشکل کم آبی وجود دارد.

وی بابیان اینکه حوزه محیط زیست نهادی مظلوم در حفاظت از منابع طبیعی است، گفت: متأسفانه ما با کمبود نیرو، امکانات، مزایا و وسایل لازم روبرویم و لازم به ذکر است که محیط زیست تنها ارگانی ناظر است و مسئولیت کار در حوزه احیای سراب ها با وزارت نیرو است.

بخشدار حمیل نیز در گفتگو با بروزترین وبلاگ، گفت: خشک سالی و بحران کم آبی مردم منطقه را با مشکل روبرو کرده و اما دلایل اصلی خشکیدگی سراب هرسم و در کل آب های زیرزمینی منطقه حفر چاه های غیرمجاز در اطراف سراب و مهم تر از آن چاه های مجاز با برداشت های غیرمجاز است، به طور مثال اگر به کشاورزی ظرفیت کاشت 3 هکتار چغندر داده شده وی 8 هکتار کاشت می کند.

مسعود جابری اما از تشکیل کارگروه تخصصی برای رسیدگی به سراب هرسم خبر داد و گفت: فرماندار تأکید شدیدی بر عملکرد قاطعانه دادگستری در رسیدگی به تخلفات برداشت های غیرمجاز آب دارند و خواستار رسیدگی خارج از نوبت به این گونه پفراینده ها هستند.

وی بابیان ابراز رضایت از شرایط بهداشتی سراب هرسم گفت: البته دهیاران و بخشداران از شرایط نظافت سراب هرسم ابراز رضایت دارند اما آنچه معضل شده خشکی این سراب است.

چاه های غیرمجاز حفرشده در اطراف سراب هرسم مسدود شود

جابری امور آب را مسئول و متولی اصلی این امر دانست و گفت: انتظار داریم که چاه های غیرمجاز اطراف سراب هر چه سریع تر پلمپ و با چاه های مجاز با برداشت غیرمجاز نیز برخورد لازم صورت گیرد.

بخشدار حمیل سراب هرسم را قطب گردشگری کرمانشاه دانست و اضافه کرد: فرماندار، بخشداران را مجاب کرده که هر چه سریع تر برای احیای سراب ها اقدام کنند و کارگروه ویژه برای رسیدگی به مشکل کم آبی سراب ها به ویژه سراب هرسم تشکیل شود.

سراب هرسم زیستگاه آبزیان و گونه های پرندگانی است که از دیرباز مأمن آنان بوده اما اکنون نفس های آخر هرسم گونه های جانوری این منطقه را نیز در معرض خطر انقراض قرار داده است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "ادامه تبعات خشکسالی ها در کرمانشاه، نفس های آخر سراب هرسم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ادامه تبعات خشکسالی ها در کرمانشاه، نفس های آخر سراب هرسم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید