خبرنگاران ابوالفتح: ترامپ معتقد به مشت آهنین در پاسخ به مخالفان است

به گزارش بروزترین وبلاگ، تهران- خبرنگاران- تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی تاکید نمود: ترامپ معتقد است باید با مشت آهنین پاسخ مخالفانش را بدهد و هر شخصی که با او مخالفت کند باید در کمترین زمانِ ممکن از گردونه قدرت حذف گردد.

خبرنگاران ابوالفتح: ترامپ معتقد به مشت آهنین در پاسخ به مخالفان است

امیرعلی ابوالفتح در گفت وگو با خبرنگار سیاسی بروزترین وبلاگ، با اشاره به گسترش اعتراضات در آمریکا در پی کشته شدن جورج فلوید، شهروند سیاه پوست آمریکایی توسط پلیس این کشور گفت: بخشی از گسترش اعتراضات به نحوه مرگ و کشته شدن جورج فلوید برمی گردد که حس غم انگیز و تاسف آوری را برای مردم آمریکا به همراه داشته است.

وی با بیان اینکه جورج فلوید نخستین سیاه پوستی نبود که توسط پلیس آمریکا کشته شد و خشونت به کار رفته از سوی پلیس هم بی سابقه نیست، گفت: اینکه پلیسی از سر ترس و خشم، دست به اقدامی بزند و بعد از خود چهره تاسف باری را نشان دهد که نشان از پشیمانی اوست با چهره پلیسی که هشت دقیقه پایش را بر گردن یک شهروند رنگین پوست گذاشته و او دائما فریاد می زند که نمی توانم نفس بکشم و در نهایت، پلیس با چهره ای مغرورانه و افتخار، صورتش را رو به دوربین بکند گویی شکاری را انجام داده، متفاوت است و همین تفاوت، موجب جریحه دار شدن احساسات عمومی در ایالات متحده شده است.

کارشناس ارشد مسائل آمریکا با بیان اینکه پلیس آمریکا در یکی از بدترین زمان ها این جنایت را مرتکب شد، توضیح داد: این قتل در زمان ریاست جمهوری فردی اتفاق افتاده که دارای تمایلات نژادپرستانه است و شائبه همراهی او با نژادپرست ها وجود دارد و فرد بسیار تندخو، عصبی، پرخاشگر و با رفتارهای تهاجمی است.

خشونت ها فراتر از حد معمول است

ابوالفتح با اشاره به آثار روانی شیوع کرونا در آمریکا گفت: این اعتراضات پس از شیوع کرونا اتفاق افتاده است. تا چندی پیش ده ها میلیون و براساس برخی ارزیابی ها، نیمی از جمعیت آمریکا هفته ها در قرنطینه خانگی بودند که موجب فشار روانی، عصبانیت و پرخاشگری شهروندان این کشور شده است. 40 میلیون نفر از مردم کارشان را به خاطر کرونا از داده اند، 45 میلیون نفر متقاضی کوپن غذایی هستند، 40 میلیون نفر فاقد بیمه های درمانی و 15 درصد زیرخط فقر هستند.

وی ادامه داد: این مسائل موجب شده تا فشار روانی سنگینی روی شهروندان آمریکایی باشد و یک اتفاق مسبوق به سابقه تبدیل به بحرانی گردد که تا نزدیکی کاخ سفید و پشت اتاق خواب رییس جمهور آمریکا کشیده شده است.

تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه اعتراضات شکل گرفته به مسائل نژادی در آمریکا سابقه دار است اما نسبت به اعتراضات قبلی بحرانی تر شده است، ابراز داشت: در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شکاف های اجتماعی و بحران های سیاسی بیشتر شده و جامعه دوقطبی می گردد بنابراین فراگیری و خشونت به کار رفته از سوی نیروهای دولتی و معترضان فراتر از حد معمول رفته است.

اعتراضات نژادی از بدو کشف آمریکا شروع شد

ابوالفتح درباره سوابق اعتراضات نژادی در آمریکا بیان نمود: اعتراضات نژادی در آمریکا از بدو کشف قاره آمریکا و با حضور مهاجران اروپایی و قبل از تشکیل حکومت ایالات متحده شروع شد. یک سرزمین متعلق به یک نژاد توسط نژادهای دیگر اشغال شد و خشونت های نژادی میان بومیان و مهاجران شکل گرفت. این خشونت ها پس از تشکیل ایالات متحده هم تشدید شد و هم به تبعیض علیه نژادهای دیگر سرایت یافت؛ به گونه ای که بزرگترین جنگ داخلی در آمریکا 600 هزار کشتهدر پی داشت که بعد از آن نظام برده داری ملغی شد.

وی با بیان اینکه جنگ های داخلی آمریکا مسائل و تبعیض نژادی را حل نکرد بلکه موجب جدایی نژادی شد، یادآور شد: در این دوران، سفیدپوستان و سیاه پوستان کلیسا، رستوران ها، مدارس، اتوبوس ها و... جداگانه ای برای خودشان داشتند. در دهه 1960 میلادی با موفقیت جنبش های مدنی به رهبری مارتین لوترکینگ شاهد انتها جدایی نژادی و شکل گیری نوعی ادغام نژادی بودیم اما نژادپرستی به لایه های عمیق تر رفت یعنی هرچند قانون مخالف تبعیض و جدایی نژادی بود اما مردم در رفتار اجتماعی خود این نوع رفتارها را مدنظر قرار می دادند.

این پژوهشگر مسائل آمریکا با بیان اینکه در دهه های اخیر شاهد اعتراضات نژادی مانند اعتراضات 2016 در فرگوسن آمریکا، شورش های دیترویت و لس آنجلس در 1992 بوده ایم، مطرح نمود: تفاوت اعتراضات کنونی با اعتراضات قبلی در حضور شبکه های اجتماعی است که این اعتراضات را به روزتر، زنده تر، گسترده تر مخابره نموده و لحظه به لحظه تحولات آن را به اطلاع جهانیان می رسانند که این مسئله به گسترش بحران منجر می گردد.

آنتی فا خصومت شدیدی با فاشیسم دارد

ابوالفتح درباره جنبش آنتی فا و مخالفت جمهوریخواهان با آن هم گفت: آنتی فا یک گروه نیست بلکه یک جنبش اجتماعی و تفکر است که ملغمه ای از اعتقاداتی از مکاتب مختلف است. این جنبش خصومت شدیدی با فاشیسم دارد و مخالف نژادپرستی، سرکوب، قدرت مطلقه دولت و... است.

وی اضافه نمود: جنبه دیگر آنتی فا این است که در مرز بین نقادی نظام سرمایه داری و سرنگونی است یعنی نگرش های بعضا براندازانه ای نسبت به سرمایه داری دارد و معتقد است سرمایه داری موجب نابرابری، افزایش شکاف های طبقاتی، تبعیض حقوق اقلیت ها شده است.

کارشناس ارشد مسائل آمریکا با یادآوری اینکه هواداران ترامپ به آنتی فا انگ چپ افراطی تروریستی می زنند، گفت: آنتی فا تنها یک جنبش فکری نیست بلکه به کنش سیاسی، اجتماعی هم اعتقاد دارد و در برخی از هوادارانش هم تمایلات خشونت طلبانه وجود دارد. طی روزهای اخیر هم برخی از هواداران آنتی فا نقاب های این جنبش را که شبیه به نقاب جوکر است را به صورت زده و دست به آتش زدن و رفتارهای خشونت طلبانه زده اند.

ترامپ درصدد بهره برداری از آشوب ها است

ابوالفتح با بیان اینکه هدف از تروریستی نامیدن آنتی فا از سوی هواداران ترامپ آن است که مجوز برخورد با معترضان مهیا گردد، توضیح داد: آنتی فا بخشی از اعتراضات اخیر آمریکا است و نه همه آن. در بین معترضان، بسیاری به رفتارهای هواداران آنتی فا اعتراض دارند و معتقدند خشونت ورزی های آنها مستمسکی برای سرکوب اعتراضات شده، اعتراضات را به انحراف می کشاند، مطالبات را به حاشیه می برد و زمینه های لازم برای تغییرات را از بین می برد.

وی رفتارهای دونالد ترامپ در گسترش اعتراضات و خشونت ها در آمریکا را موثر دانست و گفت: رفتارهای ترامپ عمدا یا سهوا موجب دامن زده شدن به اعتراضات و خشونت ها شده است. اگر بدبینانه به این رفتارها نگاه کنیم، شاید ترامپ درصدد بهره برداری از این آشوب ها است و می خواهد سفیدپوستان و مذهبی های این کشور را متقاعد به رای دادن به خود کند.

این تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خاریجی با بیان اینکه نگاه ترامپ به مسائل سیاسی همیشه با توطئه همراه بوده و دائماً بر این مساله تاکید می نماید که علیه او دسیسه شکل گرفته است، ابراز داشت: ترامپ این دسیسه را سناریوی دموکرات ها، رسانه ها، دستگاه اطلاعاتی و حتی توئیتر می داند. این دیدگاه توسط اطرافیان ترامپ هم مهر تایید خورده و تمام آنها نمی خواهند بپذیرند که شرایط کنونی از نابسامانی هایی نشأت گرفته که باعث و بانی آن ترامپ و تیمش هستند. به همین جهت است که می بینیم او هیچ مسئولیتی را قبول نمی نماید و پس از انکار آن، تقصیر را به گردن دیگران می اندازد که البته برخی از رسانه ها هم با او همراه هستند.

ترامپ معتقد به مشت آهنین در پاسخ به مخالفان است

ابوالفتح با تاکید بر اینکه ترامپ معتقد است باید با مشت آهنین پاسخ مخالفانش را بدهد، مطرح نمود: ترامپ معتقد است هر شخصی که با او مخالفت کند باید در کمترین زمانِ ممکن از گردونه قدرت حذف گردد. او در خصوص اعتراض های اخیر هم، اینگونه رفتار نموده و صراحتاً تهدید به استفاده از مشت آهنین نموده است.

این کارشناس ارشد مسائل آمریکا ادامه داد: ترامپ علاوه بر تجویز خشونت علیه معترضان، معتقد است اگر مسئولان امنیتی و نظامی آمریکا در انجام ماموریت های خود سستی و کاهلی می نمایند، باید آنها را هم به شدیدترین وجه تنبیه و مجازات کرد.

خیلی ها در آمریکا معتقدند ترامپ نظر نموده خداست

ابوالفتح با تشریح برخی اعتقادات جامعه آمریکا نسبت به ترامپ یادآور شد: ادبیات ترامپ از سال 2016 تا به امروز به گونه ای بوده که او خود را منجی آمریکا و جامعه آمریکایی می داند. خیلی ها در آمریکا معتقدند ترامپ نظر نموده خداست و بعد از حضرت سلیمان، صالح ترین حاکم اوست. عکسی در هفته های پیش از اتاق بیضی کاخ سفید منتشر شد که ترامپ در میان هواداران مذهبی اش بود به گونه ای که او حلقه وصل بندگان خاطی با خداست.

وی اضافه نمود:اینکه ترامپ در میانه هیاهوها و اعتراضات به کلیسا می رود و انجیل در دست می گیرد به خاطر آن است که به افرادی که اعتقادات شدید مذهبی داشته و نگران از حاکم شدن لیبرال ها و چپگرایان هستند، نشان دهد او تنها کسی است که می تواند با شرارت ها مقابله کند. اگر او با مشت آهنین ظاهر شده و اعتراضات فروکش کند، این قشر از جامعه آمریکا در انتخابات به سود ترامپ اقدام خواهند کرد.

این تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه در مقابل تصور فرشته نجات، تصور شیطان مجسم هم نسبت به ترامپ در جامعه دوقطبی آمریکا شکل گرفته است، مطرح نمود: هر جرقه ای می تواند جامعه ایدئولوژیک زده و دوقطبی آمریکا را به ورطه جنگ های مذهبی و ایدئولوژیک بکشاند به ویژه آنکه رییس جمهور آمریکا، نه تنها روحیه التیام بخشی ندارد بلکه خود یک طرف دعواست در حالی که از اوباما تا بوش پدر، تمامی روسای جمهور در چنین مواقعی سعی می کردند نقش پدر جامعه را ایفا نموده و دو طرف را آرام نمایند.

برخورد قهری اعتراضات را تندتر می نماید

ابوالفتح با بیان اینکه ترامپ نه تنها به خاموش کردن آتش کمکی نمی نماید بلکه بر آن می دمد، گفت: ترامپ با توییت ها و سخنانش، تهدید کردن ها و ادعای آوردن ارتش به میدان، امکان هر گونه تفاهم و آشتی ملی را از بین می برد و شکاف های اجتماعی را بیش از پیش افزایش می دهد.

وی درباره حضور ارتش هم گفت: براساس قانونی که مربوط به قرن نوزدهم است، در صورت بروز شورش و درخواست فرمانداران، امکان استفاده از ارتش برای مقابله با شورش ها وجود دارد. البته دولت و فرمانداران امکان استفاده از گارد ملی را دارند ولی اگر بحران عمیق تر شده و فرمانداری از فرمانده کل نیروهای مسلح یعنی رییس جمهور درخواست کند، امکان استفاده از ارتش وجود دارد.

این پژوهشگر مسائل آمریکا با یادآوری این مطلب که آخرین مورد استفاده از ارتش مربوط به سرکوب اعتراضات در 1992 در کالیفرنیا بود، توضیح داد: البته اعتراضات 1992 فقط در سواحل غربی آمریکا بود و بحران، گستردگی کنونی را نداشت. ورود ارتش هم پیغام مثبتی ندارد و معنایش این است که آمریکا در بحران است که موجب افزایش بی ثباتی اجتماعی می گردد. برخورد قهری هم هرچند ممکن است موجب بازگشت آرامش گردد ولی این آرامش مقطعی است و اعتراضات بعدی را می تواند تندتر کند.

اعتراضات به ترامپ لطمه زد

ابوالفتح درباره تاثیر اعتراضات نژادی در انتخابات ریاست جمهوری هم گفت: این اعتراضات از دو جنبه مهم است؛ یکی تاثیر بر رای دهندگان و دیگری، نحوه مدیریت بحران. اگر ترامپ با رنگین پوستان ارتباط بهتری ایجاد نکند، ممکن است اقلیت 15 تا 20 درصدی سیاه پوستان حامی جمهوریخواهان از ترامپ طرفداری ننمایند که این مسئله در رای های الکترال به ویژه ایالت های جنوب آمریکا که سیاه پوستان بیشتری زندگی می نمایند، نمود می یابد.

وی درباره جنبه مدیریت بحران هم ابراز داشت: در بحث مدیریت بحران، دیگر بحث سیاه و سفید مطرح نیست بلکه این بحث مطرح است که رییس جمهور چگونه می تواند بحران را مدیریت کند؟ آیا رییس جمهور می تواند بدون فراخوان ارتش و گسترش خشونت، بحران را مدیریت کند؟ هم اینک نیز برخی جمهوریخواهان کنگره نسبت به نحوه مدیریت ترامپ اعتراضاتی دارند که می تواند به ریزش آرای او منجر گردد.

این کارشناس ارشد مسائل آمریکا ادامه داد: اینکه تحولات اخیر می تواند موجب شکست ترامپ گردد را نمی توان با قاطعیت گفت هرچند به او لطمه می زند اما شکست ترامپ در انتخابات به مولفه های دیگری مانند کمپ دموکرات ها و توانایی های بایدن هم در مقابله با ترامپ بستگی دارد.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران ابوالفتح: ترامپ معتقد به مشت آهنین در پاسخ به مخالفان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ابوالفتح: ترامپ معتقد به مشت آهنین در پاسخ به مخالفان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید