درمان عصبانیت و پرخاشگری بچه ها با ده توصیه به والدین

به گزارش بروزترین وبلاگ، برای درمان عصبانیت و پرخاشگری بچه ها والدین باید ابتدا خود کنترل خشم را بیاموزند و سپس آن را به بچه ها نیز یاد بدهند یا از متخصص یاری بگیرند.

درمان عصبانیت و پرخاشگری بچه ها با ده توصیه به والدین

درمان عصبانیت و پرخاشگری یکی از موضوعاتی است که والدین احتیاج دارند هم خود آن را با یادگیری مدیریت خشم آن را در خصوص خود پیگیری کنند و هم ضروری است تا بتوانند با رفتار صحیح خود و واکنش مناسب در مقابل خشم و عصبانیت بچه هاشان، پرخاشگری آنان را کنترل کنند. در این مقاله به روش هایی که به والدین یاری می نماید تا بتوانند روش صحیح کنترل خشم را به بچه ها خود بیاموزند اشاره شده است.

ده پیشنهاد به والدین برای درمان عصبانیت و پرخاشگری بچه ها

به بچه ها خود یاد بدهید تا عصبانیت خود را تشخیص دهند و علایم آن را بشناسند تا بتوانند آن را کنترل کنند. به آنها بگویید که خشم بر جسم و روانشان اثر می گذارد. وقتی خشمگین هستید ضربان قلبتان تندتر می زند. ممکن است نفس کشیدن برایتان سخت گردد و عضلات صورتتان سفت گردد. مشت خود را گره نموده و احساس کنید که می خواهید فریاد کشیده یا کسی را بزنید.

به بچه ها خود بگویید که خشمگین شدن امری طبیعی است خصوصا زمانی که کسی احساسات شما را جریحه دار نموده باشد. ممکن است به فکر انتقام دریافت بیفتید اما این کار، مشکل شما را حل نخواهد کرد. چرا که فکر کردن و بعد صحبت کردن با کسی که شما را خشمگین نموده بهتر از انتقام جویی است.

به کودکتان بگویید وقتی احساس خشم میکنی بهترین کار این است که آن را با کسی در میان بگذاری. با کسی که به او اعتماد داری. مانند پدر، مادر، معلم یا دوست خوبت صحبت کن. در این صورت احساس بهتری پیدا خواهی کرد.

به کودک خود در جهت درمان عصبانیت و پرخاشگری راه های مقابله با خشم را بیاموزید. برای این کار زمانی را انتخاب کنید که آمادگی لازم برای پذیرش مطلب را دارد. سعی نکنید وقتی کودکتان در اوج ناراحتی و عصبانیت است به او راه های آرام شدن را بیاموزید. تکنیک هایی نظیر نفس عمیق کشیدن، تا ده شمردن، استراحت کردن، با اسباب بازی دلخواه بازی کردن، به اتاق خود رفتن و به موسیقی ملایم گوش دادن را به او بیاموزید. وقتی کودکتان عصبانی است از تذکر شفاهی به او بپرهیزید.

ایفای نقش یکی از بهترین تمرینات برای کنترل خشم است. از کودک خود بخواهید موقعیتی را که موجب عصبانیت او می گردد را تصور کند و سپس راهکار های ممکن را به ذهن بیاورد. شما می توانید نقش دوستی که او را عصبانی می نماید را بازی کنید و در حین بازی پاسخ بدون پرخاشگری را به او بیاموزید. ممکن است لازم باشد تا ایفای نقش را در چندین موقعیت تمرین کنید. ایفای نقش برای بچه ها در هر سنی مفید است. بچه ها کوچکتر به آن وانمود کردن می گویند. بعد از ایفای نقش کودک را به خاطر علاقه اش به کنترل خشم تشویق کنید.

بسیاری از والدین قبل از اینکه عصبانیت کودک فروکش نموده باشد با او آغاز به تبادل نظر می کنند. این کار اشتباه است و ممکن است خشم کودک را دوباره برانگیزد. بهتر است به او بگویید: هر زمان آماده تبادل نظر شدی به من خبر بده و تبادل نظری خود با کودک را با این پرسش آغاز کنید که چطور شد عصبانی شدی؟ در خصوص بچه ها بزرگتر می توان پرسید چه چیزی تو را خشمگین کرد. اگر می بینید در بیان خشم خود دچار مشکل است او را هدایت و یاری کنید. همچنین می توانید در ادامه از کودک سوال کنید که به جای عصبانیت چه کار دیگری می توانسته انجام دهد اما انجام نداده است. برای بسیاری از بچه ها صحبت کردن در خصوص خشم راه مفیدی برای یادگیری کنترل خشم و درمان عصبانیت و پرخاشگری می باشد.

بسیاری از بچه ها در به کار بردن کلمات برای توصیف احساساتشان مشکل دارند. به کودک خود یاد بدهید که به وسیله نقاشی کردن به بیان احساسات خود بپردازند. وقتی در این مورد نقاشی کشیدند در خصوص احساسات افراد و اشیا درون نقاشی از او بپرسید.

برخی از والدین سر کوچکترین چیزی از کوره در می فرایند و خشم خود را برزو می دهند. این رفتار صرفا به کودک یاد می دهد که آنها نیز موقع عصبانیت چنین رفتاری داشته باشند و به هنگام خشم جیغ کشیده و فریاد بزنند.

تا زمانی که خودتان الگوی مناسبی در کنترل خشم نباشید در درمان عصبانیت و پرخاشگری کودک خود پیروز نخواهید بود. شرح شفاهی برای بچه ها جهت کنترل خشم کفایت نمی نماید. بلکه باید آن را علنا مشاهده کنند. ضروری است شما برای آنها یک الگوی عملی باشید. آنها کنترل عصبانیت خود را به وسیله مشاهده رفتار و کردار شما موقع خشم یاد خواهند گرفت.

حتی اگر کودک شما از دست شما عصبانی باشد شخصا او را سرزنش نکنید. وقتی کودکتان با عصبانیت با شما برخورد می نماید. سعی کنید آرام باشید. در صورت احتیاج موقعیت را ترک نموده و قدم بزنید. اگر شما نیز متقابلا خشمگین بشوید در واقع برای کودک خود الگوی خشم و عصبانیت خواهید شد و کودک شما نحوه کنترل خشم را یاد نخواهد گرفت بلکه در عوض ممکن است به فکر انتقام و تلافی نیز باشد.

در صورتی که نتوانید پرخاشگری کودک خود را کنترل کنید بهتر است در این زمینه از یک متخصص یاری بگیرید.

منبع: setare.com

به "درمان عصبانیت و پرخاشگری بچه ها با ده توصیه به والدین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان عصبانیت و پرخاشگری بچه ها با ده توصیه به والدین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید