قرص دوکسپین (Doxepin) و موارد مصرف آن

به گزارش بروزترین وبلاگ، قرص دوکسپین (Doxepin) در درمان اختلالات اضطرابی و افسردگی استفاده میشود. خشکی دهان ، تاری دید، یبوست و خواب آلودگی از عوارض قرص دوکسپین است.

قرص دوکسپین (Doxepin) و موارد مصرف آن

بروزترین وبلاگ | سرویس سلامت - قرص دوکسپین از داروهای ضد افسردگی است که در صورت مصرف خودسرانه و بدون تجویز پزشک می تواند مسائلی را برای فرد مصرف نماینده به وجود آورد. اگرچه موارد استفاده و عملکرد آن شبیه قرص آمی تریپتیلین است اما پیشنهاد می کنیم قبل از اقدام به مصرف هر گونه داروی ضد اضطراب و افسردگی اطلاعات کلی درباره موارد مصرف و همچنین عوارض احتمالی آن داشته باشید.

قرص دوکسپین چیست؟

قرص دوکسپین (Doxepin) در درمان اختلالات اضطرابی و افسردگی استفاده می شود. این دارو با تداخل در عملکرد مواد شیمیایی مغز (به نام انتقال دهنده های عصبی) کار می نماید که این مواد شیمیایی در ایجاد علائم افسردگی نقش دارند. از این دارو همچنین برای درمان خارش شدید ناشی از اگزما استفاده می شود. دوکسپین همچنین در درمان انواعی از سردرد و نیز بعضی اختلالات پوستی همچون کهیر مزمن و کهیر سروایدیوتاپیک کاربرد دارد.

دوکسپین ذاتا خواب آور می باشد.

چنانچه مایل هستید برای درمان افسردگی از روش های دیگری به جز مصرف دارو بهره ببرید ما به شما مطالعه لینک های زیر را پیشنهاد می کنیم.

درمان افسردگی خفیف بدون دارو و با تغییر سبک زندگی

روش های درمان افسردگی بدون مصرف دارو

موارد مصرف، عوارض و تداخل دارویی:

موارد مصرف درمان اضطراب و افسردگی

درمان کهیر و اگزما

عوارض خشکی دهان، تاری دید، یبوست، خواب آلودگی، صرع، لرزش، افزایش فشارخون، تپش قلب، بثورات پوستی، حساسیت به نور، خارش، تهوع، استفراغ، اسهال، بی اشتهایی، اختلال در عملکرد جنسی، گیجی، افزایش وزن، احساس ضعف، گر گرفتگی و سردرد
تداخل دارویی آمی تریپتیلین، بوسپیرون، سیتالوپرام، سیکلوبنزاپرین، دکسترومتورفان، امیودارون، امی سولپراید، اموکسپین، آلبوترول، کلونیدین

مقدار و نحوه مصرف

میزان دقیق مصرف این دارو باید طبق نظر پزشک تعیین شود. به طور معمول دوز اولیه 75 میلی گرم روزانه است که بسته به پاسخ بالینی، دوز آن به تدریج تنظیم می شود. دوزهای بالاتر از 300 میلی گرم شاید در بیماران شدیداً افسرده لازم باشد. ولی بیماران با افسردگی خفیف ممکن است به دوز 50-25 میلی گرم در روز آن نیز پاسخ دهند.

توجه: اثر ضد اضطراب دوکسپین زودتر از اثر ضدافسردگی آن پدیدار می شود. آغاز اثر ضدافسردگی دوکسپین پس از 2 تا 3 هفته می باشد.

نکاتی که در ارتباط با مصرف این دارو باید بدانید

  1. بهتر است دوز دارو موقع خواب استفاده شود.
  2. می توان کپسول دارو را خالی نموده محتویات آن را همراه با مایع یا مخلوط با غذا میل کرد.
  3. تا زمانیکه حالت خواب آلودگی ناشی از دوکسپین رفع نشده است بیماران مصرف نماینده دوکسپین باید در انجام کارهای دقیق و کارهایی که احتیاج به هوشیاری کامل دارند مانند رانندگی و کار با ماشین آلات احتیاط لازم را بعمل آورند.
  4. در هنگام مصرف دوکسپین از مصرف فرآورده های حاوی الکل خودداری کنید.
  5. سالمندان عموما باید با مقدارهای پایین دوکسپین درمان را آغاز نمایند و حین درمان بدقت تحت کنترل باشند.
  6. در بچه ها، نوجوانان و جوانان در ابتدای مصرف تا 2-1 هفته سعی شود بیمار تنها نباشد و از نظر تغییرات روحیه و تفکرات منفی تحت نظر باشند.
  7. به منظور کاهش احتمال بروز علائم قطع مصرف دارو و عدم بازگشت علائم بیماری ،باید قطع مصرف این دارو تحت نظر پزشک و تدریجی باشد.
  8. اگر دیابت دارید، قند خون خود را به صورت دوره ای آنالیز کنید.
  9. برای پیشگیری از کمبود مایعات بدن، در شرایط فعالیت زیاد و هوای گرم به مقدار کافی مایعات مصرف کنید.
  10. داروی دوکسپین را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک، مصرف نکنید.
  11. در صورت حاملگی و یا در صورتی که به نوزاد خود شیر می دهید پزشک را در جریان قرار دهید.
  12. اگر به بیماری هایی همچون تیروئید، مسائل کبدی یا کلیوی، دیابت، مسائل قلبی - عروقی و سایر مسائل مربوط به سلامت روان دچار شده اید حتما موارد را به اطلاع پزشک خود برسانید.
  13. دوکسپین به ندرت در درمان اضطراب بچه ها استفاده می شود.

توصیه ها و مراقبت های پرستاری

  • در بیماران دارای افسردگی دوقطبی با احتیاط فراوان دوکسپین تجویز شود.
  • با توجه به احتمال افزایش فشار خون ضمن جراحی در بیمارانی که داروی ضد افسردگی مصرف می نمایند، بهتر است دارو چند روز قبل از جراحی قطع شود.
  • دوکسپین اثرات آنتی کولینرژیک متوسط تا شدیدی دارد. مراقب تغییرات در نسبت جذب و دفع باشید و بیمار را از لحاظ یبوست و اتساع شکم آنالیز کنید.

گروه سلامت بروزترین وبلاگ

منبع: setare.com

به "قرص دوکسپین (Doxepin) و موارد مصرف آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قرص دوکسپین (Doxepin) و موارد مصرف آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید