ماجرای حذف ارز ترجیحی در بودجه 1401 به کجا رسید؟

به گزارش بروزترین وبلاگ، ماجرای حذف ارز ترجیحی در بودجه 1401 به کجا رسید؟

ماجرای حذف ارز ترجیحی در بودجه 1401 به کجا رسید؟

فارس نوشت، مهرداد لاهوتی معاون امور پارلمانی و حقوقی اتاق تعاون ایران، گفت: دولت قبلی هم در حال حذف ارز 4200 تومانی به تدریج بود، به طوری که از اختصاص ارز ترجیحی به 25 قلم کالا در سال 1400 به 5قلم کالا شامل دارو، گندم، گنجاله، روغن نباتی و ذرت کاهش داده بود.

وی با اشاره به اینکه در سال 1401 این بحث وجود دارد که آیا ارز ترجیحی حذف و روش دیگری جایگزین می گردد، بیان داشت: دولت به غیر از یارانه ای که به 76 میلیون نفر 45000 هزار میلیارد تومان، پرداخت می شد، به مقدار 31 هزار میلیارد تومان برای 53 میلیون نفر و حدود 20 هزار میلیارد تومان تحت یارانه فقر مطلق نیز یارانه پرداخت می کرد بعلاوه 172 هزار میلیارد تومان نیز تحت عنوان یارانه حمایتی در تبصره 14 پیشنهاد داده است اما روش جایگزین را تعیین نکرده بود.

وی ادامه داد: در کمیسیون تلفیق یکی از پیشنهادها این بود به غیر از دارو که همه مردم را تحت پوشش قرار می دهد، گندم حذف گردد.

لاهوتی گفت: در این پیشنهاد پیش بینی شده است که یارانه نو 60 میلیون نفر را در دو بخش 38 میلیون نفر و 22 میلیون تحت پوشش قرار دهد به طوریکه به 38 میلیون نفر اول 6 قلم کالا و 22 میلیون نفر بعد 7 قلم کالا به صورت کارت اعتبار اختصاص یابد.

وی اضافه نمود: البته در این طرح قرار بود مقدار یارانه 172 هزار میلیارد تومان پیشنهاد دولت به 300 هزار میلیارد تومان افزایش یابد. بعلاوه یک پیشنهاد هم این بود همان 172 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا نکند و با محاسبه ارز 4200 این رقم به 9 میلیارد دلار با نظارت بیشتر همان روش قبلی و حفظ ارز 4200 ادامه پیدا کند و نگرانی تورم و افزایش قیمت ها جلوگیری همچون دولت قبلی ارز ترجیحی که به تدریج در حال حذف بود، ادامه پیدا کند.

وی خاطر نشان کرد: در کمیسیون تلفیق حفظ ارز ترجیحی به مبلغ 9 میلیارد دلار مصوب شد که بار اقتصادی سنگین 300 هزار میلیارد تومان در سال نو به دولت تحمیل نگردد، بعلاوه شرایط برای دولت در سال های آینده نیز سنگین نگردد. مجلس درحال حاضر آنالیز بندهای درآمدها را انجام می دهد و در رسیدگی به هزینه باید دید؛ با این تفاوت نگاه ؛ رای مثبت به مصوبه کمسیون تلفیق داده می گردد یا اینکه تصمیم نوی اتخاذ خواهد شد که به نظر بنده کمیسیون تلفیق تصمیم درستی گرفته و امیدوارم صحن مجلس هم به این مصوبه رای مثبت دهد وفضای تورمی اقتصاد را تورمی تر نکند.

منبع: تجارت نیوز

به "ماجرای حذف ارز ترجیحی در بودجه 1401 به کجا رسید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماجرای حذف ارز ترجیحی در بودجه 1401 به کجا رسید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید