مسئولان چه نقشه ای برای آموزشکده نقشه برداری کشیده اند؟ ، دانشجویانی بی راه پس و پیش!

به گزارش بروزترین وبلاگ، واگذاری مراکز علمی کاربردی دستگاه های دولتی در حال پیشروی است و در این بین بعضی از این مراکز با دانشجویان خود به مشکل خورده اند.

مسئولان چه نقشه ای برای آموزشکده نقشه برداری کشیده اند؟ ، دانشجویانی بی راه پس و پیش!

به گزارش گروه دانشگاه بروزترین وبلاگ، شورای عالی اداری کشور در صد و هشتادمین جلسه خود، حدود دو سال قبل، طبق پیشنهاد مشترک وزارت های علوم، بهداشت و سازمان اداری و استخدامی کشور مصوبه ای را تصویب کرد؛ مصوبه ای که برای موسسات علمی، پژوهشی و علمی کاربردی وابسته به سازمان های دولتی قد علم نموده است.

خواسته بند اول این مصوبه، عدم پذیرش دانشجو در موسسات علمی و پژوهشی وابسته به سازمان های اجرایی است؛ طبق این بند، از سال تحصیلی 97-98 این مراکز حق ندارند تا دانشجویی را پذیرش نمایند. دانشگاه های شهید رجایی و فرهنگیان که وابسته به آموزش و پرورش هستند، از این قاعده مستثنی خواهند بود.

طبق بند دوم این مصوبه، ایجاد هر گونه مراکز علمی کاربردی، طبق شرایط مذکور در این مصوبه، ممنوع بوده و مراکز موجود در طی مدت یک سال باید منحل گردد. از زمان ابلاغ این مصوبه مراکز مجری علمی کاربردی دولتی دستگاه های اجرایی، مجاز به پذیرش دانشجوی جدید سازمان سنجش و دانشگاه جامع علمی کاربردی در هیچ یک از رشته های آموزش عالی مقطع دار منجر به مدرک تحصیلی از جمله دوره های پودمانی نمی باشد.

به گفته محمدحسین امید، رییس دانشگاه علمی کاربردی، آخرین ضرب الاجلی که به این مراکز داده شد تا شهریور سال 98 بوده است؛ مراکز وابسته به دستگاه های اجرایی مذکور در این مصوبه، به سرنوشت انحلال و یا واگذاری به بخش خصوصی دچار خواهند شد. در این صورت باید منتظر تعطیلی مراکز علمی کاربردی تحت نظر سازمان های دولتی که به بخش خصوصی واگذار نشده اند، باشیم.

آموزشکده نقشه برداری

سازمان نقشه برداری، آموزشکده نقشه برداری را در سال 1362 تاسیس کرد و در سال های بعد پیروز به اخذ مجوز دوره های کاردانی و کارشناسی ناپیوسته در گرایش های مختلف نقشه برداری شد. این آموزشکده به طور مستقیم زیر نظر هیئت امنا بوده و سالانه حدود صد دانشجو، به وسیله آزمون سراسری در مقطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته، پذیرش می نماید.

گویا طبق مصوبه ای که در بالا عنوان شده است، این آموزشکده نیز باید به بخش خصوصی واگذار گردد ولی تا کنون اتفاقی نیفتاده و هم اکنون مراحل تعطیل شدن را پشت سر می گذارد. اما نکته ای که وجود دارد دولتی و روزانه بودن این آموزشکده است.

دانشجویان سرگردان!

یکی از دانشجویان این آموزشکده در مصاحبه با بروزترین وبلاگ خاطرنشان کرد: در خصوص تعطیلی این آموزشکده سوالاتی داشتیم؛ خواستیم تا جلسه پرسش و پاسخی با حضور آقای شفیعی، رییس سازمان، برگزار کنیم. برای دعوتشان نامه نگاری نموده و حضورا مراجعه کردیم، اما گفتند که باید با رییس آموزشکده در این مورد هماهنگ کنیم. رییس آموزشکده نیز خاطرنشان کرد جلسه تعطیلی اینجا، به ما ارتباطی ندارد؛ آن ها ما را فارغ التحصیل می نمایند و سپس دانشگاه را تعطیل! و در نهایت اینکه موافق جلسه پرسش و پاسخ نیستند.

به گفته این دانشجو، آموزشکده مذکور مدتی است که دانشجو کارشناسی پذیرش نمی نماید؛ لازم به ذکر است که پذیرش دانشجوی کارشناسی رشته های نقشه برداری در تهران، تنها در این آموزشکده انجام می گرفته؛ سوال اینجا است که کدام دانشگاه جای خالی این آموزشکده را به شکل روزانه و دولتی پر خواهد نمود؟ هم اکنون دانشجویان کاردانی این آموزشکده پس از اتمام دوره کاردانی باید برای ادامه تحصیل به دانشگاه آزاد بروند و یا به صورت شبانه در دانشگاه های دیگری ثبت نام نمایند.

وی ادامه داد: ما خواهان روشن شدن تکلیفمان هستیم؛ وزارت علوم، با آگاهی از چنین مصوبه ای، نباید ورودی کاردانی برای این آموزشکده می گرفت و یا راهکار ای در برابر دانشجویان این مقطع آموزشکده می گذاشت. چاره ای همچون پذیرش روزانه دانشجویان اینجا در دانشگاه های دیگر. به گفته این دانشجو ممکن است که آموزشکده نقشه برداری با دانشگاه شهید بهشتی ادغام گردد اما گویا آنها دانشجویانش را نمی خواهند.

طبق همین مصوبه، دانشگاه جامع علمی کاربردی دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه هایی که واگذار نشده اند را، حداکثر تا خاتمه سال تحصیلی 96-97 معین تکلیف خواهد نمود؛ هم اکنون اما در سال تحصیلی 97-98 شاهد دانشجویانی بلاتکلیف، به دلیل همین مصوبه، هستیم. دانشکده صنعت هواپیمایی کشور و صدا و سیما نیز گویا به دام تعطیلی افتاده بودند که با پیگیری مسئولان ذی ربط هم اکنون در حال فعالیت هستند؛ سیاست این مصوبه گزینشی است و یا یک بام و دو هوا؟!

له شدن یا پاس شدن!

این دانشجو اضافه کرد: اینجا نهایتا تا شهریورماه تعطیل خواهد شد؛ به همین خاطر آموزشکده به دانشجویان کارشناسی اعلام نموده است که تمام واحدهای تحصیلی خود را در همین سال تحصیلی بگذرانند؛ بعضی از این دانشجوها ممکن است در طی پنج ترم فارغ التحصیل شوند و گذراندن همه واحدهای مانده با هم ممکن نیست؛ اما از نظر مسئولین دانشگاه مهمان شدن در دانشگاه های دیگر و... می تواند پاسخگو باشد! مسائل این چنینی تعطیلی دانشگاه برای دانشجویان شفاف نیست.

باید دید مقصر چنین اوضاعی کیست؟ چنین مصوبه ای که از دو سال قبل ابلاغ شده است توجیه غافلگیر شدن، دلیل و بهانه تراشی برای چنین کاری را از بین می برد. اینگونه مراکز با علم بر این مسئله، دانشجوی مقطع کاردانی را پذیرش نموده اند؛ دانشجویی که برای ادامه تحصیل در رشته خودش شانس تحصیل در مراکز دولتی و روزانه را نخواهد داشت.

دنگ و فنگ های اطلاع رسانی و یا سهل انگاری، مسئله این است!

آیا وزارت علوم باید ورودی برای چنین رشته هایی را در این مراکز اختصاص می داد؟ و یا آیا خود این مراکز باید پذیرش دانشجویان را انجام می داد؟ قطعا ناآگاهی در این سطح، از سوی چنین ارگان هایی، برای جامعه دانشجویی پذیرفته نیست و سهل انگاری و حتی نادیده دریافت حقوق دانشجو در شرایطی نیز به آن اطلاق می گردد.

بروزترین وبلاگ برای پیگیری مسائل بالا با آموزشکده مربوطه تماس گرفته است اما متاسفانه تا کنون مسئولان آن جوابی نداده اند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "مسئولان چه نقشه ای برای آموزشکده نقشه برداری کشیده اند؟ ، دانشجویانی بی راه پس و پیش!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسئولان چه نقشه ای برای آموزشکده نقشه برداری کشیده اند؟ ، دانشجویانی بی راه پس و پیش!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید