تأثیر کرونا بر نظام پایش آزاد و سرانجام نامه های دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی، تدوین 19 هزار زمینه پژوهشی در نظام پایش آزاد

به گزارش بروزترین وبلاگ، رئیس دبیرخانه پایش آزاد دانشگاه آزاد اسلامی به تشریح پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکه ای (نظام پایش آزاد) و آینده پیش روی این طرح می پردازد.

تأثیر کرونا بر نظام پایش آزاد و سرانجام نامه های دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی، تدوین 19 هزار زمینه پژوهشی در نظام پایش آزاد

گروه دانشگاه خبرگزاری بروزترین وبلاگ- محدثه حسینی؛ طرح پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکه ای (پایش) در دانشگاه آزاد اسلامی در راستای اجرای سند دانشگاه اسلامی است و بر اساس راهبردهای ساماندهی نظام موضوعات پژوهش ها، انتها نامه ها، رساله ها و فرآیند راهنمایی کارآمد جهت برطرف نیازهای مادی و معنوی جامعه اسلامی با تأکید بر پیوستگی آموزش و پژوهش و با رویکرد احصای چالش ها و اولویت های پژوهشی تراز اول کشور اجرایی شده و که این طرح به صورت مدام در حال به روزرسانی است.

طرح پایش آزاد در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی مخفف پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکه ای دانشگاه آزاد اسلامی است که هدف آن تبدیل چالش های کلان کشور به زمینه های پژوهشی است که استاد و دانشجو بتوانند بر اساس آن موضوع انتها نامه و یا رساله تعریف نمایند.

بر اساس نظام پایش آزاد، واحدهای ویژه نیز مانند دانشگاه های آزاد اسلامی هر واحد استانی در یک موضوع خاص پیشران شده تا به حل چالش های کشور یاری نمایند. در نظام پایش دانشجویان در کنار اینکه بر اساس علاقه خود موضوعی را موردمطالعه قرار دهند، در برطرف مسائل کشور نیز سهیم می شوند، در این شرایط است که دانشجو احساس مفید واقع شدن پژوهش و مطالعه خود را دارد.

این می تواند مبنایی باشد تا در مقطع دکتری موضوع رساله خود را با دقت بیشتری انتخاب کند و پژوهشی اثرگذار انجام دهد. هم چنین نظام پایش به صورت شبکه ای در حال انجام است که موقعیت جغرافیایی استاد و دانشجو حائز اهمیت نیست. دانشجویان و اساتید در سامانه ای با یکدیگر ارتباط برقرار می نمایند و در صورت رسیدن به توافق می توانند به ادامه فعالیت خود بپردازند.

پاسخگویی به نیازهای صنعت از سوی دانشگاه نیازمند فرهنگسازی است

هدف گذاری و راهنمایی زمینه های پژوهشی در نظام پایش آزاد/ لزوم توجه به گرایش های میان رشته ای در صنعت

در این میان دانشگاه ها در پی یافتن نقش و صندلی خود هستند، در دانشگاه آزاد اسلامی بیش از یک سال از راه اندازی طرح پایش پژوهش اثربخش یکپارچه شبکه ای می گذرد. طرحی که قرار است با خط دهی به انتها نامه و رساله دکتری دانشجویان به نیازهای صنعت پاسخ دهد و هدف اصلی آن تبدیل چالش های کلان کشور به زمینه های پژوهشی است. از همین رو به تبادل نظر با محمد علی اکبری، رئیس دبیرخانه پایش آزاد دانشگاه آزاد اسلامی پرداختیم تا با آینده پیش روی این طرح بیشتر آشنا شویم.

در ادامه مشروح این تبادل نظر را می خوانید.

بروزترین وبلاگ: آیا ویروس کرونا بر نظام موضوعات پایش آزاد تأثیر گذاشته است؟

علی اکبری: شیوع ویروس کرونا در نظام پایش آزاد تأثیرگذار نبوده است؛ اما تعداد زیادی از انتها نامه های دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در مورد این ویروس و تبعات آن در حال تدوین است.

با توجه به این موضوع می توانیم در حوزه کرونا وارد شویم. اما این ورود کمی متفاوت خواهد بود؛ بدین شکل که در مورد دیگر برنامه های علمی ابتدا چالش های آن تدوین می گردد اما در مورد ویروس کرونا می توانیم ابتدا با نهادها و سازمان های مرتبط مانند وزارت بهداشت، درمان و آموزش صحبت کنیم و زمینه های پژوهشی مورد نیازهای آن ها را جویا شویم.

به نوعی در حوزه ویروس کرونا با همکاری نهادهای مرتبط آن به پژوهش های دانشجویان خط دهی صورت گیرد. بدین شکل فرآیند تدوین چالش ها و نظام موضوعات پایش آزاد را در موضوع ویروس کرونا انجام ندهیم؛ زیرا این فرآیند زمان بر است و به وسیله دیگر این جهت را به صورت کوتاه طی کنیم؛ هرچند در این حوزه هنوز اقدام عملی صورت نگرفته است و اکنون در حال برنامه ریزی برای آن هستیم.

بروزترین وبلاگ: با توجه به شیوع ویروس کرونا جلسات کمیته ارزیابی و نظارت دبیرخانه پایش آزاد به چه شکل دنبال می گردد؟

علی اکبری: جلسات کمیته ارزیابی و نظارت دبیرخانه پایش آزاد به صورت مستمر، مجازی و آنلاین در حال پیگیری است و می توان گفت این جلسات از زمانی که به صورت حقیقی نیز برگزار می شد، خروجی بهتری نیز دارد.

درگذشته با توجه به مسافت، رفت و آمد و هزینه ها، تعداد حاضرین جلسات کمیته اعضا و نظارت دبیرخانه پایش آزاد با محدودیت هایی مواجهه بود که این محدودیت در بستر فضای مجازی دیگر وجود ندارد و منجر به صرفه جویی بیشتر در هزینه ها شده است.

حتماً این رویه بعد از اتمام کرونا هم ادامه خواهد داشت. اکنون در هفته 4 نشست مجازی کمیته ارزیابی و نظارت دبیرخانه پایش (دو جلسه ویژه استان تهران و دو جلسه برای برنامه های علمی سراسر کشور) برگزار می گردد.

بروزترین وبلاگ: اکنون برنامه های علمی نظام پایش آزاد چه تعداد است؟

علی اکبری: کلان برنامه علمی اسرا در حوزه علوم انسانی است که به علت گستردگی به 8 برنامه علمی تقسیم شد و هر یک از این برنامه علمی ها برعهده یک مجری قرار گرفته است.

با احتساب این 8 برنامه علمی که در سامانه پژوهش یار بارگذاری شده است اکنون 31 برنامه علمی تدوین و در این سامانه بارگذاری شده است که این برنامه های علمی دارای بیش از 19 هزار زمینه پژوهشی هستند.

در نظام پایش آزاد 40 برنامه علمی تعریف خواهد شد و هم اکنون با احتساب کلان برنامه علمی اسرا (که موقتا به 8 برنامه علمی تقسیم شده است) جمعاََ 25 برنامه علمی در سامانه پژوهش یار بارگذاری شده است و ما می توانیم 15 برنامه علمی دیگر در این سامانه بارگذاری کنیم.

بروزترین وبلاگ: تعدادی از زمینه های پژوهشی در آینده نیز افزایش خواهد داشت؟

علی اکبری: در جلسات کمیته ارزیابی و نظارت پایش آزاد به صورت پیوسته نظام موضوعات برنامه های علمی به روزرسانی و خروجی این جلسات در سامانه پژوهش یار به صورت آنلاین بارگذاری می گردد.

از همین رو تعداد زمینه های پژوهشی روزانه در حال افزایش است که ما انتظار داریم تا انتها امسال تعداد زمینه های پژوهشی نظام موضوعات برنامه های علمی پایش آزاد به تعداد 30 هزار زمینه پژوهشی افزایش یابد.

بروزترین وبلاگ: چند انتها نامه در دوران کرونایی دفاع شده است؟

علی اکبری: هنوز انتها نامه های پایش آزاد به مرحله دفاع نرسیده است؛ هدف این بود که از ترم گذشته انتها نامه های پایش آزاد به این مرحله برسد؛ اما شیوع ویروس کرونا مانع این موضوع شد.

اکنون 8 درصد از انتها نامه های دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در نظام موضوعات پایش آزاد است که این انتها نامه ها ترم آینده به پایان خواهد رسید.

4084/پ

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا

به "تأثیر کرونا بر نظام پایش آزاد و سرانجام نامه های دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی، تدوین 19 هزار زمینه پژوهشی در نظام پایش آزاد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تأثیر کرونا بر نظام پایش آزاد و سرانجام نامه های دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی، تدوین 19 هزار زمینه پژوهشی در نظام پایش آزاد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید