دولت بایدن و نسخه جدید آمریکا علیه پناهجویان آمریکای لاتین

به گزارش بروزترین وبلاگ، معاون رئیس جمهوری آمریکا در نخستین سفر خارجی خود به دو کشور مکزیک و گواتمالا ، مسئله پناهجویان و مهاجرت را در اولویت حرفها و برنامه هایش قرار داد و در سخنانی خطاب به مردم گواتمالا و دیگر ساکنان آمریکای لاتین هشدار داد اگر قدم به خاک آمریکا بگذارند، بازگردانده خواهند شد.

دولت بایدن و نسخه جدید آمریکا علیه پناهجویان آمریکای لاتین

نشریه آمریکایی نیویورک تایمز نوشت : کامالا هریس در سفر خود به گواتمالا و درجریان دیدار رسمی خود با آلخاندرو خیاماتی رئیس جمهوری این کشور صراحتا خطاب به مهاجرانی که بیشتر آنها از کشورهای آمریکای مرکزی راهی آمریکا می شوند هشدار داد که به این کشور پا نگذارند، درحالی که دولت بایدن تمهیدات فیزیکی مرزی از جمله دیوار مرزی که در دوران رئیس جمهوری قبلی آمریکا اعمال شده بود را بطور کامل کنار گذارده است.

یکی از مسائل مهم آمریکا در سال های اخیر و بویژه در زمان دولت ترامپ، افزایس سیل مهاجرت از مرزهای جنوبی به داخل این کشور بوده است. برخورد غیرانسانی دولت آمریکا با مردمان فقیر برخی کشورهای آمریکا لاتین که از سر ناچاری، به سمت مرزهای همسایه ثروتمند خود روی می آوردند، مدتها به یکی از سوژه های مهم خبری جهان تبدیل شده بود؛ کشورهایی که بخش عمده از دلایل فقر و مصائب آنها ، به سیاست های توسعه طلبانه و یکجانبه گرایانه همسایه ثروتمندشان یعنی آمریکا باز می گردد.

دولت بایدن اگرچه برخی موانع فیزیکی در جهت مهاجرت به آمریکا در مرزهای جنوبی را برچیده اما به نظر نمی رسد این اقدام، به معنای نرمش دولت جدید واشنگتن در برابر مهاجران باشد . درصورتی که سیل پناهجویان به مرزهای جنوبی آمریکا ادامه یابد، هشدارهای لفظی دولت بایدن، به اقدامات عملی و چه بسا خشونت آمیز علیه پناهجویان تبدیل خواهد شد.

سیاست های دولت قبلی آمریکا در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ در قبال مهاجران لاتین تبار، باعث شده تا بار دیگر خاطرات تلخ تجربه حضور و مداخله آمریکا در کشورهای امریکای لاتین را زنده کرده و موجب تقویت جریان های ضد آمریکایی در این کشورها شد. احداث دیوار میان امریکا و مکزیک صرفا دیواری برای مکزیکی ها نبود بلکه به نماد سیاست خصمانه امریکا علیه امریکای لاتین تبدیل شد.

ترامپ در دوران ریاست جمهوری خود با تاکید بر اینکه مکزیک باید بابت دیوار مرزی که او دارد بین دو کشور می سازد، پول پرداخت کند، آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، همتای مکزیکی خود را تحت فشار قرار داد تا تدابیر امنیتی در مرزهای مکزیک را در مقابل مهاجران از سوی آمریکای مرکزی تشدید کند؛ ترامپ به دنبال اعمال محدودیت برای مهاجرت به آمریکا، هشدار ترامپ از اخراج میلیون ها مهاجر، پرونده رسیدگی به سیاست ترامپ در قبال مهاجران مکزیکی روی میز دادگاه عالی آمریکا، ترامپ برنامه حمایت از مهاجران فاقد مدارک شناسایی موسوم به داکا را حذف کرد، رویارویی مهاجران آمریکای مرکزی با تهدیدات ترامپ؛ این ها تنها گوشه ای از تیترهای رسانه ها مرتبط با بحران مهاجرت در دوره چهارساله حضور ترامپ است.

تراژدی جداسازی بچه ها از خانواده های پناهجویان

در دولت قبلی بایدن، و بنابر سیاست هایی که از سوی نهادهای حقوق بشری، نقض قوانین انسانی محسوب می شد، بزرگسالان و خانواده های مهاجر دستگیر شده در مرز همچنان به مکزیک بازگردانده می شوند، این درحالی بودکه بچه ها بخصوص خردسال مهاجر بلاتکلیف در خاک آمریکا رها می شدند؛ محل های اسکان پناهجویان واقع در مرزهای جنوبی آمریکا نیز مملو از جمعیت بوده و شرایط گاهی اوقات بسیار سخت. محدودیت های ناشی از ویروس کرونا باعث می شد تا سرعت انتقال خردسالان بدون سرپرست را به مراکز حضانت و نگهداری بچه ها در ایالات متحده کاهش یابد. در برخی از مواقع آنها بیش از 72 ساعت را باید در مراکز رسیدگی در مرزها بگذرانند.

نیویورک تایمز نوشت: معاون رئیس جمهوری آمریکا در نخستین سفر خارجی خود آن هم به دو کشور آمریکای مرکزی به مهاجران هشدار داد که در صورت ورود غیر قانونی به آمریکا به کشور مبدا خود بازگردانده می شوند. این در حالی است که علت این مهاجرت ها فقر، خشونت و فساد در این منطقه از جهان است.

این نشریه آمریکایی در ادامه نوشت: دولت بایدن هم اکنون تحت فشار منتقدان از حزب جمهوریخواه و همچنین برخی از میانه روهای حزب دموکرات روبرو است. منتقدان می گویند در حالی که آمریکا با موج مهاجران غیر قانونی از کشورهای آمریکای مرکزی دست به گریبان است، بایدن سیاست های مرزی دولت قبلی آمریکا را کنار گذارده است.

این گزارش می افزاید که کامالاهریس در جریان دیدار خود با رئیس جمهوری گواتمالا برای رفع این معضل، ریشه چنین مهاجرت هایی را فساد در کشور گواتمالا مطرح نمود و گفت؛ ما (آمریکا) به ریشه فساد در هرکجایی که باشد خواهیم پرداخت.

نیویورک تایمز نوشت: خیاماتی رئیس جمهوری گواتمالا از اتهامات وارده به دولت خود واکنش نشان داد و گفت اینها اطلاعاتی نادرست است.

قصد واشنگتن مداخله در امور داخلی کشورهای آمریکای مرکزی

بنابراین گزارش، دولت بایدن که سیاست جدیدی در قبال کشورهای آمریکایی مرکزی در پیش گرفته برای مقابله با معضل مهاجران غیر قانونی به خاک خود و کنترل آن در امور داخلی کشورهای آمریکای مرکزی مداخله می کند.

نیویورک تایمز نوشت: کامالا هریس روز دوشنبه (دیروز) گفت که در نخستین گام برای برخورد با ورود مهاجران کشورهای منطقه دولت بایدن قصد دارد تا بخشی از نیروهای امنیتی خود را به داخل خاک گواتمالا اعزام و آنها را در مناطق مرزی مشترک بین دو کشور مستقر سازد.

نشریه آمریکایی نیویورک تایمز در ادامه نوشت: بنا بر اظهارات کاملاهریس، دولت بایدن همچنین قصد دارد تا دستگاه قضایی آمریکا واحدی را برای بررسی معضل فساد در گواتمالا و تحقیق موارد فساد دراین کشور بوجود آورد تا در ارتباط مستقیم با دو کشور بوده و از سویی به آموزش دادستان ها و سیستم قضایی گواتمالا مبادرت ورزند.

کامالاهریس در نخستین سفر خارجی خود به عنوان معاون اول رئیس جمهوری آمریکا به علت بروز اشکال فنی در هواپیمای ایرفورس2 ناگزیر به بازگشت به پایگاه اندروز شد، این نخستین بار در تاریخ هوانوردی آمریکا بود که هواپیمای ایرفورس2 دچار نقص فنی و ناگزیر به فرود اضطراری می شد.

معاون رئیس جمهوری آمریکا درحالی به مهاجران از مبدا آمریکای مرکزی هشدار می دهد که به خاک این کشور گام نگذارند که به بنابر آمار شورای روابط خارجی آمریکا (CFR) مهاجران 14درصد از جمعیت کنونی آمریکا را به خود اختصاص داده اند، یعنی از جمعیت حدود 327 میلیون نفری آمریکا 44 میلیون نفر آن مهاجران به این کشور را تشکیل می دهند.

شورای روابط خارجی آمریکا که در اوایل دهه 20 قرن بیستم در این کشور تاسیس شد در آمار خود اعلام می کند که شمار مهاجران غیرقانونی به آمریکا نیز در سال 2008 میلادی حدود 11 میلیون نفر بوده که این شمار طی سال های اخیر به علل مختلفی از جمله رکود اقتصادی، بسیاری از آنها خاک این کشور را ترک کرده و طی سال ها 2018 و 2019میلادی شمار بازداشت شدگان مهاجران غیرقانونی در مرزهای جنوبی فزونی یافت بطوریکه در سال 2018 شمار مهاجران غیر قانونی بازداشت شده درمرزهای جنوبی 396هزار و 579 نفر بوده این تعداد در سال 2019 میلادی به 851هزار و 508 نفر رسید.، ایرنا

منبع: ایران آنلاین

به "دولت بایدن و نسخه جدید آمریکا علیه پناهجویان آمریکای لاتین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دولت بایدن و نسخه جدید آمریکا علیه پناهجویان آمریکای لاتین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید