نیمه تاریک همکاری گوگل و اپل در مقابله با کروناویروس

به گزارش بروزترین وبلاگ، کوشش مشترک گوگل و اپل به منظور ساخت پلتفرم ردیابی تماس مبتنی بر بلوتوث باعث ایجاد بحث های زیادی در زمینه حریم خصوصی شده و منتقدان نمی توانند از این مسائل به سادگی عبور نمایند.

نیمه تاریک همکاری گوگل و اپل در مقابله با کروناویروس

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری بروزترین وبلاگ، اعلام کوشش مشترک گوگل و اپل به منظور ساخت پلتفرم ردیابی تماس مبتنی بر بلوتوث(که اخیراً توسط آنها انجام گرفته)، بحث های زیادی را برانگیخته است. هرچند واکنش ها به طورکلی مثبت بودند، اما منتقدان معتقد هستند نمی توان از مسائل امنیتی به سادگی عبور کرد و در نظرات خود بیشتر به کاستی های احتمالی در ارتباط با نقض حریم شخصی چنین سیستم هایی پرداخته اند. بااین حال، حریم خصوصی فقط بخشی از این معادله است که تنها روی بحث امنیت تمرکز دارد و ممکن است منجر به پرت شدن حواس از صورت اصلی مسئله گردد.

با پیشرفت فناوری، رعایت حریم شخصی به یکی از دغدغه های اصلی مردم تبدیل شد. شرکت های مختلف با روش های گوناگون همچون تنظیمات درون برنامه ای، رمزگذاری اطلاعات، و عدم نگهداری داده های عموم کوشش دارند این اصل را رعایت نمایند. آن طور که در رسانه ها اعلام شده، دو شرکت گوگل و اپل در پی این هستند تا با شناسایی نحوه انتقال کرونا از شخصی به شخص دیگر، بر اساس اینکه هر فرد با چه افرادی در تماس بوده، ویروس را ردیابی نمایند. با به کارگیری چنین روشی، دائماً باید اطلاعات از تلفن های هوشمند به زیرساخت های این شرکت ها رد و بدل گردد تا نتیجه گیری به موقع صورت گیرد. به طور بدیهی برای پیاده سازی چنین ایده ای لازم است داده های زیادی به سرورهای این دو شرکت ارسال گردد. آنچه در اینجا به طور بالقوه ترسناک است، این نیست که اپل و گوگل ممکن است در حین مبارزه با کروناویروس جدید مایل نباشند حریم خصوصی شهروندان را حفظ نمایند. آنها بی تردید از منظر پیشرفت های فناوری نیز در صدر شرکت های پیشرو قرار دارند.

ریشه نگرانی

چیز واقعاً نگران نماینده این است که آنها دارای این پتانسیل خواهند بود تا با به کارگیری راهکار خود، یک اسب تروا را در مقیاس بی سابقه ای به دنیایان تحمیل نمایند. شرکای پیش فرض سرویسی که این دو شرکت عرضه خواهند کرد دولت هایی در سراسر دنیا هستند که به طور طبیعی مایل اند دسترسی به خدمات درمانی را برای شهروندان خود دیجیتالی نمایند. با اجرای چنین پروژه ای، کل فرآیند ارتباطات به نوعی تغییر خواهد نمود که اجازه دهید بگوییم اگر در دستان فرد نادرستی قرار گیرد، قابلیت سوءاستفاده بالایی دارد.

دو غول فناوری تا به امروز ادعا ننموده اند که برنامه و نرم افزاری کاربردی را مستقیماً ارائه خواهند کرد. آنها هدف خود را عرضه یک فریم ورک در سطح عملیاتی قلمداد کرد ه اند که به وسیله آن، اشخاص یا گروه های ثالث خواهند توانست راهکار های نرم افزاری خود را بر روی آن سوار نمایند. بااین حال باید توجه داشت همین که آنها زمین بازی را کنترل می نمایند عواقبی دارد که ارزیابی وسعت و دامنه آن اصلاً کار ساده ای نیست.

تا پیش از این کشورهای مختلف نیز در پی استقرار یک پلتفرم ردیابی ویروس بودند و وقتی نام دولت ها و سیاستمداران به میان می آید بلافاصله ضرورت یافتن یک نقطه تعادل بین چالش های مرتبط با مراقبت های پزشکی، فناوری های نوین و ارزش های اخلاقی(همچون رعایت حریم شخصی)، هرچند آهسته و سخت، مطرح می گردد. اما با ورود دو شرکت عظیم غیردولتی، در عرض چند روز، موضوع بحث ها تغییر نموده است.

حریم شخصی دیگر دغدغه اصلی نیست

وقتی پای گوگل و اپل به میان آمد، در حوزه مرتبط با مجموعه اصول و قوانین مربوط به داده ها و دستورالعمل های امنیتی، دیگر بحث چندانی در خصوص چگونگی جمع آوری داده ها با حفظ حریم خصوصی به گوش نمی رسد. در حقیقت به نظر می رسد دیگر اصلاً چنین بحثی مطرح نیست. در عوض این موضوع جایگزین شده که آیا همکاری دو شرکت نتیجه می دهد و آیا تضمینی وجود دارد که این روش بدون عیب و ایراد کارش را انجام بدهد یا خیر. این مسئله تا حدودی یادآور مفهوم راهکار گرایی است که توسط اِوگنی موروزوف(Evgeny Morozov) مطرح شده است و بدین معنی است که تمام مسائل انسانی به وسیله پیشرفت فناوری قابل حل خواهند بود.

باید توجه داشت با پیاده سازی راهکار گوگل-اپل، ردیابی تمام مخاطبان بسیار آسان می گردد، زیرا فناوری باید به گونه ای در تلفن های هوشمند جاسازی گردد و وقتی مهر تائید دو شرکت قدرتمند و معتبر فناوری در دنیا را با خود همراه دارد، مقاومت کردن در برابر آن سخت است. اما بیایید واقع بین باشیم، ازآنجاکه هر نوع ردیابی کامپیوتری، به همراه بارهای عظیمی از داده ها بهتر عمل می نماید(همان کلان داده های مشهور) و از آنجایی که قابلیت همکاری بین دو سیستم عامل امکان ردیابی کل جمعیت را ممکن می سازد، شاید بعضی دولت ها ترغیب شوند این راهکار را از حالت داوطلبانه خارج نمایند و تمام شهروندان وادار شوند به چنین سرویسی تن دهند. درعین حال باید توجه داشت اگر عملکرد ردیابی در سطح سیستم عامل کار کند، بنابراین ممکن است غیرفعال کردن این ویژگی در تلفن های هوشمند سخت یا حتی غیرممکن باشد.

از سوی دیگر هنگامی که دستگاه گوگل یا اپل شما به یک پلتفرم تائید اعتبار شده پیش فرض برای برقراری ارتباط با مؤسسات مراقبت های پزشکی در کشور خودمان(یا در سطح دنیای) تبدیل شده باشد، آنگاه اضافه کردن لایه های بیشتر، خدمات بیشتر، به راحتی امکان پذیر خواهد شد و لزوماً دیگر کاربران قدرت انتخابی نخواهد داشت.

عوارض جانبی

تجربه نشان داده بسیاری از نوآوری هایی که به صورت بالقوه بدون نظارت محقق شدند، در گام اول برای غلبه بر مقاومت عمومی، با حرکتی سریع و بدون اطلاع رسانی عمومی دقیق، به صورت راهکار جدیدی که بسیار راحت و مطمئن است معرفی شدند. پیشنهادی که در شرایط همه گیری اخیر فرصتی به شمار می رود که پذیرشش غیرقابل اجتناب است.

منظور از این نوشتار به هیچ عنوان این نیست که در پس پرده گوگل یا اپل، نبوغ شیطانی نهفته است و حتماً اهدافی پلید را دنبال می نمایند. فقط سوابق آنها (به ویژه گوگل) نشان می دهد، از دیدگاه استراتژیک آنها به گونه ای عمل می نمایند که هر وقت به عنوان مثال سرویسی را رایگان عرضه نمایند، در دراز مدت، بیشترین سود نیز نصیب خودشان گردد.

برای مثال موتور جستجوی گوگل، سرویس ایمیل، یوتوب، پیکاسا، موتور برنامه گوگل، مرورگر کروم و ... همگی در حالی به صورت رایگان عرضه شدند که گوگل سپس با یاری اطلاعات شخصی که از مخاطبان خود به دست آورده بود، به تبع آن صاحب یکی از عظیم ترین امپراطوری های تبلیغاتی دنیا شد. بنابراین لازم است اسیر هیجانات نشد و پیش از پذیرش راهکار های شرکت های مختلف، نسبت به عواقب تصمیمات(با مشاوره کارشناسان حوزه فناوری) کاملاً آگاه شد.

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا

به "نیمه تاریک همکاری گوگل و اپل در مقابله با کروناویروس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نیمه تاریک همکاری گوگل و اپل در مقابله با کروناویروس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید