روز بزرگداشت مولانا؛ روزی برای گرامیداشت شاعری توانا

به گزارش بروزترین وبلاگ، در تقویم پارسی، روزها و مناسبتهای ویژه ای وجود دارند که برای پارسی زبانان از اهمیت زیادی برخوردار هستند. یکی از همین روزها، هشتم مهر، روز بزرگداشت مولانا بوده که در تقویم رسمی ایران به ثبت رسیده است. نام اصلی این هنرمند، جلال الدین محمد بلخی بوده که در سال 672 قمری بر اثر بیماری لاعلاجی به دیار باقی شتافت، اما آثار بزرگش چون مثنوی معنوی، غزلیات شمس، رباعیات و فیه ما فیه همچنان در نزد مردم باقی مانده و ارزش خود را حفظ نموده اند. با ما در مقاله جذاب و خواندنی روز بزرگداشت مولوی همراه شوید تا شما را با شخصیت و زندگی این شاعر توانا آشنا کنیم.

روز بزرگداشت مولانا؛ روزی برای گرامیداشت شاعری توانا

فهرست مطالب

زندگی نامهآشنایی مولانا با شمس

زندگی نامه

براساس مقاله روز بزرگداشت مولوی باید بدانید که جلال الدین محمد بلخی در سال 604 هجری در شهر بلخ دیده به دنیا گگردد و در طول حیاتش القاب زیادی همچون مولوی، مولوی رومی، ملای رومی، مولانا و مولانا خداوندگار را کسب کرد. وی در هجده سالگی با دختر خواجه شرف الدین لالای سمرقندی، خاتون ازدواج کرد و خداوند چهار فرزند صالح به او بخشید که پس از مرگ وی، راهش را ادامه دادند. پدر مولوی در نزد مرم بلخ از احترام و ارزش زیادی بهره مند بود. پس از مرگ او، مولوی جای پدر را گرفت و آغاز به سخنرانی و تدریس در بین مردم کرد. اما، در این حین هیچگاه از تربیت و تعلیم خود غافل نگردید.

آشنایی مولانا با شمس

مولوی در طول حیات شصت و هشت ساله خود با افراد معروف و سرشناسی بیشماری همچون شیخ عطار، کمال الدین عدیم و محی الدین عربی نشت و برخاست داشت اما، به گفته خودش هیچکس به اندازه شمس تبریزی در زندگیش تاثیرگذار نبود و به قول استاد شفیعی کدکنی شمس به وی تولدی دوباره بخشید. براساس مقاله روز بزرگداشت مولوی باید بدانید که آشنایی آنها از این قرار است که روزی شمس وارد یکی از مجالس مولانا می گردد و به او می گویند این کتابهایی که کنار خود گذاشتی چیست و چه کاربردی دارد؟ و آنها را برداشته و داخل حوضچه می اندازد! مولانا حیرت زده از وی می پرسد چکار می کنی بعضی از آنها کتابهای پدرم بود که دیگر یافت نمی شوند و فقط در نزد من قرار داشتند!

سپس، شمس دست خود را داخل آب می برد و کتابها را سالم و بدون آسیب از حوض بیرون می کشد. مولانا بیشتر حیرت زده شده و رازش را جویا می گردد. شمس در جواب می گوید که این ذوق و حال است که تو را از آن خبری نیست. از آن پس، مولوی تدریس را کنار گذاشته و به تعلیم و تربیت خود می پردازد. براساس مقاله روز بزرگداشت مولانا باید بدانید که کم کم این علم اندوزی به یک رابطه عاشقانه تبدیل شد.

منبع: همگردی

به "روز بزرگداشت مولانا؛ روزی برای گرامیداشت شاعری توانا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روز بزرگداشت مولانا؛ روزی برای گرامیداشت شاعری توانا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید